Foto: Daniel Norman

Twilfit summerar ett framgångsrikt 2016 – men 2017 har varit utmanande

När bokslutet nu är klart kan Twilfit summera ett framgångsrikt 2016. ”Vi har gjort många förbättringar”, säger vd Kajsa Claesson som emellertid medger 2017 börjat mer utmanande.
Text: Daniel Norman

Fem saker Twilfit förbättrat

  1. Sortimentet. 
  2. Marknadsföringen. 
  3. Exponeringen i butik. 
  4. Hemsidan. 
  5. Personalens säljkompetens. 

Omsättningen steg från 343 till 376 miljoner kronor och rörelseresultatet förbättrades med nästan 50 procent (10,7 miljoner kronor mot 7,1 miljoner kronor 2015). 

– Det blev ett jättebra år för oss, särskilt med tanke på att det varit tufft för handeln totalt sett, säger Kajsa Claesson till Market. 

Under 2015 och 2016 har kedjan genomfört förbättringar, både i fysisk butik och i sin e-handel, vilket lett till ökad trafik som genererat högre försäljning. 

– Vi har sett över sortimentet, förtydligat och uppdaterat det. Vi har sett över marknadsföringen, hur vi kommunicerar med våra kunder, säger Kajsa Claesson. 

Vad gäller sortimentet så har kedjan vågat ta in produkter som attraherar yngre tjejer för att skapa en större bredd.  

– Genom det har vi hittat en ny kundkrets.  

Även exponeringen i butik liksom i skyltfönster har förändrats för att attrahera kunder och hemsidan har uppdaterats. Personalen har fått säljutbildning. 

– Framgången är ett resultat av många delar som vi gjort, säger Kajsa Claesson. 

Foto: Marc Femenia
Twilfits vd Kajsa Claesson gläds över framgångarna 2016.

2017 har emellertid börjat trögare för Twilfit berättar hon. 

– Vi har känt av den kalla våren precis som andra delar av handeln. 

Främst genom att det varit mindre kunder i till exempel de gallerior där kedjan finns. 

– När det går tyngre för de andra kedjorna som ligger i en galleria på grund av det kalla vädret så blir det mindre trafik där. Då tappar även vi. Vi är inte så väderberoende egentligen. 

Men e-handeln har fortsatt gå bra, berättar hon. 

– Där ser vi en starkt tillväxt. 

Under 2017 kommer Twilfit att investera i ett nytt verksamhetssystem. 

– Vi har ett gammalt affärssystem och vi har ett gammalt kassasystem. Nu samlar vi allt i samma, säger Kajsa Claesson. 

Förutom affärssystem och kassasystem kommer även e-handelsplattformen att ingå i en molnbaserad lösning. 

– Tanken är att vi ska förverkliga visionen om omnikanal och därmed åstadkomma samma upplevelse för kunden oavsett kanal, säger Kajsa Claesson. 

Det nya systemet kommer att sättas i drift under hösten. 

Vd-bytet hos Coop Sverige

Annons:
Annons:

Axfoods apotekssatsning

Loading...