Tuff höst för Kappahl – flaggar för kraftigt försämrat resultat under kvartalet

Kappahl har haft en tuff höst. Nu flaggar kedjan för en minskad försäljning. ”Inte levt upp till våra förväntningar”, säger vd Danny Feltmann.
Text: Daniel Norman

Den varma hösten kombinerat med en generellt avvaktande konsumtion har ställt till det för Kappahl. Nu bedömer kedjan att försäljningen under första kvartalet på det brutna räkenskapsåret 2017/2018 kommer att vara lägre än förväntat. 

– Försäljningen under kvartalet har hittills inte levt upp till våra förväntningar. Det beror framför allt på att vår pris- och kampanjstrategi i det generellt hårda marknadsklimatet i höst inte gett den effekt vi önskat, säger vd och koncernchef Danny Feltmann i en kommentar. 

Rörelseresultatet under kvartalet väntas uppgå till cirka 100 miljoner kronor vilket ska jämföras med 145 miljoner motsvarande period 2016. 

– Med dessa insikter ser vi att vi inte anpassat var pris- och kampanjstrategi, vars syfte är att öka fullprisförsäljningen, tillräckligt snabbt. Framåt kommer vi utveckla vår pris- och kampanjstrategi i en takt som i högre fram anpassas till marknaden och vi fortsätter hålla god kostnadskontroll, säger Danny Feltmann. 

Delårsrapporten för kvartalet presenteras 20 december. 

Annons:
Annons:
Loading...