Foto: Pontus Edman

Trendbrottet för Coop – butikssatsningen ger effekt: ”Signifikanta ökningstal”

Coops butiker hade en positiv tillväxt förra året. Huvudförklaringen är de stora satsningarna. ”Omställda butiker har signifikanta ökningstal”, säger CBS vd Christian Wijkström till Market.

Icas och Axfoods senaste delårsrapporter indikerar att dagligvaruhandelns två största konstellationer växte mer än marknaden 2017.

Även trean Coop uppges ha ökat – totalt.

– Jag har inga siffror för föreningarna men vi förbättrade försäljningen jämfört med tidigare trend, säger Christian Wijkström på Coop Butiker och Stormarknader (CBS) utan att avslöja några tal.

Det skulle innebära ett trendbrott för CBS som i huvudsak äger Coops butiker i Stockholm, Mälardalen, Östergötland, Halland och Skåne.

Christian Wijkström är glad men inte förvånad.

– Vi har jobbat med butiksnätverket i tre år och ser effekterna av det omfattande arbetet.

CBS har hittills ställt om 165 av 241 butiker till något av de tre nya formaten Stora Coop, Coop och Lilla Coop.

– Utväxlingen på dessa är bra och var särskilt tydligt andra halvåret i fjol, säger Christian Wijkström.

Coop Väst är omsättningsmässigt störst av föreningarna och nådde drygt 5,3 miljarder 2016.

Fjolåret blev ännu bättre.

– Det är glädjande men vi är aldrig nöjda utan siktar på fortsatt tillväxt, säger marknadschefen Mikael Mattsson.

Förra året etablerades bara en enhet: Stora Coop Kronhjorten i Trollhättan.

– Men den invigdes i november så försäljningsökningen kom i princip från jämförbara butiker.

Vad beror det på att Coop Väst växer så mycket?
– Vi är lokala i allt vi gör och dessutom är vi välinvesterade och har välskötta butiker, säger Mikael Mattsson.

Coop Kristianstad-Blekinge lyckades försvara försäljningen 2017 trots att året präglades av omställningar.

I år kommer nästan alla butiker att ha något av Coops tre format.

– Jag tycker att det är bra att nå 2016 års nivå eftersom det har varit stökigt i butikerna under byggtiden, säger föreningens nye vd Richard Hedsand.

Kf Göta hade en trög start i fjol men enligt vd Jerry Svennerlind var utvecklingen positiv andra halvåret.

– Försäljningen tog fart och vi är extra nöjda med utfallet i jämförbara butiker.

Hur förklarar du lyftet?
– Det finns ingen enskild förklaring utan det handlar om hårt jobb och att vi skruvar på många detaljer för att få fler att välja oss, säger Jerry Svennerlind.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...