Träningsglad personal lyfter servicen – Stadium Pulse har handplockat aktiva löpare

Först med det hetaste inom training, running och sportswear utlovas hos Stadium Pulse. Ett besök i butiken på Kungsgatan i Stockholm visar på både den personliga servicen och inspirationen till träning som gav kedjan priset som Årets köpupplevelse i Retail Awards.
Text: Thomas Karlsson

Årets totala köpupplevelse 2017

Vinnare: Stadium Pulse

Juryns motivering: Stadium har med Pulse skapat ett nytt butikskoncept i befintlig kedja, en ny trend i handeln och ett sätt att utmana sin traditionella butik och sportbranschen i stort.

Finalist: Daniel Wellington

Juryns motivering: Daniel Wellington har gått från renodlad e-handel till en total köpupplevelse, där webbshop, sociala medier och fysisk handel alla är viktiga komponenter.

Finalist: Busfrö Nytt och Bytt

Juryns motivering: Busfrö är butikskedjan som revolutionerar second hand-branschen och erbjuder den medvetna konsumenten en miljövänlig shopping och färgstark ”feelgood-upplevelse”.

Läs mer om Årets totala köpupplevelse här.

Vid entrén har Stadium Pulse återanvänt Stadium-konceptets gamla löparbanor som leder in till ett vänster- och ett högervarv.

Och det första som möter kunden är en exponering med löpande skyltdockor och uppmaningen Run your world från ett sportskomärke.

Att Stadium Pulse är en butik med fokus på löpning och träning går inte att ta miste på.

Förra hösten öppnades de första två butikerna i Stadiums senaste koncept, på Kungsgatan i centrala Stockholm och i Mall of Scandinavia.

Och när vi får se fler Pulse-butiker kommer det med stor sannolikhet bli i storstäderna, för det här är ett koncept som vänder sig till en ung, urban och köpstark målgrupp.

Vid Markets besök i butiken på Kungsgatan har två tjejer fått hjälp av var sin löparklädd säljare att testa och välja skor. De har fått fötterna skannade och provsprungit på löparbandet och diskuterar nu olika modeller och funktioner.

Personalen är handplockad och är själva aktiva löpare. De håller också i de träningsaktiviteter som kunderna inbjuds till ett par gånger i veckan.

I butiken, som går i sobert grått med turkosa inslag, är sortimentet uppdelat efter varumärken. Men även om det är många kända sportvarumärken så är urvalet inte identiskt med de övriga Stadiumbutikernas.

BILDSPEL: Kika in hos Stadium Puls!

Hos Stadium Pulse är det lite trendigare, häftigare och mer funktionellt. Dessutom hittar kunderna här lite mer exklusiva varumärken, som vanligtvis inte säljs hos de stora sportkedjorna, liksom heta nyheter.

I kassan står en tredje kund och betalar för sin nya utrustning för höstens träningspass. Och passar samtidigt på att signa upp på sociala medier för att inte missa vilka olika träningsaktiviteter med butiken som hon kan anmäla sig till.

Här handlar det inte bara om att sälja en vara, utan att skapa en relation och bli en del av kundens träningsvardag.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...