Foto: Bigstock

Tio konsumenttrender som formar handeln

Vilka är de globala konsumenttrenderna som formar handeln just nu? Här är Euromonitor Internationals ”Top 10 consumer trends 2017”.
Text: Kalle Östgren

Konsumenterna är mer digitala, äldre, mer nervösa, otåliga och hälsofokuserade än någonsin.

Här är Euromonitor Internationals ”Top 10 consumer trends 2017”:

1: Pigga och köpstarka äldre.
2017 kommer nästan var fjärde människa på jorden att vara över 50 år gammal, en rekordstor andel – och rekordpigg. Dagens konsumenter i övre medelåldern är en snabbväxande, produktiv och köpstark konsumentgrupp med allt större inflytande och med stort intresse av hälsorelaterade produkter. Begreppet ”Midorexia” är hett och betecknar äldre konsumenter som agerar mycket ”yngre” än sin verkliga ålder.

2: Barnen bakom många köpbeslut.
Dagens livs- och familjemönster formar barnen till konsumenter i allt tidigare ålder. Det beror dels på att barn i dag är helt digitala i mycket unga år, men dels också på att båda föräldrarna förvärvsarbetar hårt i de flesta familjer och är beredda att betala för bekvämlighet och hjälp att spara tid för att få ihop livspusslet. Föräldrar söker också bekräftelse från sina barn i inköp av allt från kläder och hemelektronik till bilar. En av USA:s största kedjor utrycker det så här: ”Target´s future will be decided by kids.”

3: Det unika, egna och lilla extra.
För dagens konsumenter blir massproducerade varor allt mer ointressanta. Nätet har öppnat möjligheten för ”extraordinary consumers” att diskutera, hitta och köpa unika, exotiska, ovanliga och skräddarsydda produkter.

4: Den otåliga kunden.
2017 är shoppingen snabbare och konsumenterna otåligare än någonsin och nätet, med allt snabbare leveranser, formar attityderna till vad som kallas ”IWWIWWIWI –“I want what I want when I want it”. Sara Rutson, globalt säljansvarig hos Net-a-Porter: ”Våra psyken har förändrats. Allt handlar om omedelbarhet”.

5: Längtan efter det äkta.
Äkthet är en egenskap som blir allt viktigare hos dagens konsumenter, i allt från butiker, matvaror, kläder och varumärken till restauranger och mediakonsumtion. Därför är det ingen tillfällighet att en färsk studie har identifierat ”autenticitet” som nyckelbegreppet för att sälja varor på Ebay.

6: Flytande identiteter.
Själva begreppet identitet utmanas och omformas. Spänningen mellan det globala och lokala ökar, konsumtionslandskapets gränser börjar suddas ut samtidigt som nationsgränser utmanas av flyktingkriser, globala varumärken och nätets internationella köpmönster. Konsumenternas syn på identitet har bliv mer töjbar och handeln måste fråga sig vilka deras kunder i dag egentligen är. Ett tecken i tiden: I slutet av förra året mailade Airbnb till sina medlemmar att de måste deklarera att de är ”fördomsfria” för att få fortsätta hyra ut.

7: Gör det till mitt!
I dag inser vi att även industriellt producerade produkter kan individanpassas, åtmistone delvis. Konsumenterna kräver det och när producenternas insikt i och möjligheter att lära sig om sina kunder ökar snabbt, via lojalitetsprogram, köpmönster och nätstudier, växer också möjligheterna. Vid horisonten: 3D-printing.

8: Växande eftermarknad.
En viktig trend 2017 är att kunderna förväntar sig allt mer efter köpet. Eftermarknaden, med service, support och rådgivning, blir en allt viktigare del av erbjudandet – när produkterna blir allt mer avancerade och uppkopplade.

9: Integritet och säkerhet.
Dagens konsumenter ”cocoonar” – också mobilt – och oroar sig över nätsäkerhet, it-läckor och globala säkerhetsrisker. Konsumenternas krav på säkerhet växer i styrka men också i omfång; från krav på att varumärken är säkra för till exempel direkta intrång via nätet till att de också tar ansvar för långsiktiga risker som klimatförändringar.

10: Hälsa som statussymbol.
Önskan att vara vältränad och utstråla hälsa är global. Konsumenterna söker inte bara hälsoeffekterna i gymmet och träningsspåret, utan också i matbutiken och klädhyllan. Konsumtion av varor är inte längre den främsta statussymbolen, det viktiga i dag är att prioritera träning, att ha tid och utstråla hälsa.

Handeln sluter upp och stöttar de som drabbades av den stora branden i London

Handeln stöttar de drabbade av den stora branden i centrala London. Det anrika varuhuset Harrods har bland annat skänkt en miljoner pund till genom Röda korset.
Nyhet

Karlstads cityhandel under press när externhandeln växer: ”Samma kunder”

Externa köpcentrum Bergvik och Välsviken växer. Det sätter press på cityhandeln i Karlstad. ”Vi konkurrerar om samma kunder”, säger cityledaren Maria Dahlbom.
Nyhet
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Årets centrumutvecklare tackar för sig: ”Vi har vänt den negativa utvecklingen”

Björn Mortensen har lett Kalmar City till stora framgångar. I år blev han utnämnd till Årets centrumutvecklare i Sverige – nu tackar han för sig.
Nyhet

Jätterevansch för byggvaruhusen: ”Otroligt stark säljökning”

Byggvaruhandeln tog rejäl fart i maj. Försäljningslyftet blev 5,5 procent. ”Otroligt starkt”, säger branschorganisationens vd Ulf S. Gustafsson.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Finansinspektionen ger Klarna tillstånd att bli bank – vill utmana som Ryanair

Klarna har fått banktillstånd av Finansinspektionen. Nu vill företaget omvandla banksektorn och utmana de stora jättarna.
Nyhet

Per Geijer om nya reglerna för kameraövervakning: ”Frihet under ansvar”

Ett steg i rätt riktning – men många oklarheter. Det säger Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer om de nya reglerna för kameraövervakning. ”Gör man fel kommer det att svida.”
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Hårjätten öppnar pytteliten salong – på trottoaren mitt i Stockholm

I samband med årets Pride-festival i Stockholm öppnar Wella en salong på Birger Jarlsgatan. På en kvadratmeter kan man få frillan fixad gratis. Tanken är att ta död på stereotyper kopplade till hår.
Nyhet

Kultlurens comeback försenad: ”Svårt att få några leveransdatum”

Nylanseringen av den finska mobiltelefontillverkaren Nokias kultlur 3310 försenas i Sverige. ”Vi vet inte när de kommer att levereras”, säger Nora Ay, presschef på Netonnet.
Nyhet

Newport siktar på Europa: ”Vi ser en extrem potential, främst inom e-handel”

Med fem fysiska butiker och en e-handel som omsätter 65 miljoner kronor tar nu den svenska heminredningskedjan Newport sikte på Europa.
Nyhet

Glesbygdsbutiken som storsatsar: ”Ser mer möjligheter än problem”

När andra lägger ner på småorter trycker handlarparet på gasen. Nu dubblar de säljytan för Ica Nära-butiken i Blattnicksele. ”Vi breddar utbudet och bygger ett ´Truck stop´”, säger Mathias Bäcklund.
Nyhet

Utmanande maj för H&M: ”Tuffa förutsättningar under första delen”

H&M:s försäljning växte fyra procent i maj. ”Den påverkades av tuffa marknadsförutsättningar”, säger vd. För hela andra kvartalet har klädjättens försäljning ökat med fem procent.
Nyhet

Utbrytarna från JC fortsätter att växa – öppnar butik i Luleå

Jeansbolaget öppnar i Smedjan i Luleå. Öppningsdatum är satt till 1 september. ”Luleå får en riktig jeansbutik med välkända varumärken”, säger ägaren.
Nyhet

Cubus strategi: Växa genom att öppna på mindre orter och förtäta

Cubus 80 butiker i Sverige ska bli 100 inom några år. Det genom att öppna fler butiker där kedjan redan finns men även på mindre orter.
Nyhet