Sverige i VM – då jublar handeln: ”Rör sig om många miljoner kronor”

Italien i tårar och Sverige i eufori. Biljetten till fotbolls-VM 2018 innebär inte bara en folkfest utan även ett miljonregn över handeln.”De kommersiella möjligheterna i eller utanför VM är som svart och vitt”, säger Intersports vd.
Text: Pontus Nyman

Sveriges glädje efter ödesmatchen mot Italien i går gick inte att ta miste på. Med högerbacken Mikael Lustig i spetsen stormade laget Kanal 5:s studio och mittbacken Andreas Granqvist lät lagkamraterna raka av hans hår.

Totalt över två matcher blev resultatet 1-0 till Sverige, vilket innebär att blågult är klara för fotbolls-VM i Ryssland i sommar.

För handeln innebar segern inte bara en enorm fotbollsglädje, utan även en förväntad säljfest. Nu ska svenskarna köpa matchtröjor, tv-apparater och surroundljud.

– Vi är naturligtvis oerhört stolta över landslaget i går, och ur ett kommersiellt perspektiv blir det som natt och dag. Det finns väldiga möjligheter till en säljfest i sommar. Det rör sig om många miljoner kronor, säger Marcus Wibergh, vd för Intersport, till Market.

Intersport är en av huvudsponsorerna till det svenska landslaget och kan räkna med en ordentlig försäljningsökning och bättre kampanjaktivitet.

– Vi hade både en plan A och en plan B. Det är väldigt kul att det är plan A som vi får satsa på. Det var många hejarop och grattis som kommunicerades inom företaget i går. 

Sportjätten är dessutom samarbetspartner med Adidas som också är en av huvudsponsorerna.

– Vi kommer nog hitta på något tillsammans kring detta. Vi ser med spänning fram emot en fantastisk sommar och en säljfest.

Med det är inte bara sportprylar som väntas sälja. Svenska folket tros också frossa i nya TV-apparater, ljudanläggningar och andra elektroniklösningar.

– Att Sverige nu har gått vidare till fotbolls-VM är mycket positivt för hela hemelektronikbranschen. De stora fotbollsmästerskapen medför ofta att många fans vill säkerställa en maximal fotbollsupplevelse i hemmet. Vi ser därför ett ökat intresse för våra allra största TV-modeller och för riktigt bra ljud, säger Mia Lund Hanusek, marknadsdirektör på MediaMarkt Sverige till Market.

Finns det ökade möjligheter till kampanjer?
–  Det gör det definitivt. För fyra år sedan var vår kampanj ”Världsmästarna på TV” en stor succé inför VM.

Annons:
Annons:
Loading...