Svenssons i Lammhult vill lyfta servicen för Svensson

Svenssons i Lammhult lanserar en ny inredningstjänst som gör det möjligt för fler människor att skapa sitt drömhem. ”Det måste inte vara dyrt att använda professionella inredare”, säger vd Christian Resell.
Text: Agneta Renmark

När Christian Resell tillträdde tjänsten som vd för Svenssons i Lammhult för ett och ett halvt år sedan började han med att fundera på var retail egentligen är på väg.

– Jag såg bland annat ett behov av att differentiera oss för att kunna konkurrera, inte minst gentemot den internetbaserade handeln. Våra butiker måste fylla ett annat syfte än att bara bära varumärket. Vi måste erbjuda mer service och fler tjänster, säger han.

Den nya inredningstjänsten Studio Svensson är ett av resultaten, och som innebär ett tydligare fokus på personlig service.

– De flesta av våra säljare är inredare, inredningsarkitekter eller formgivare i botten. Genom att i förväg boka upp en tid så får du en dedikerad säljare som kan ägna ett par timmar åt just dig, säger Christian Resell, och tillägger att många kunder värdesätter sin tid och är beredda att betala för bekvämlighet.

Studio Svensson är paketerad i fyra olika nivåer; Möbel, Rum, Bostad och Komplett, utifrån hur mycket inredningshjälp kunden behöver. Rum är exempelvis ”för den som söker den röda tråden för ett helt rum” medan Komplett ”innebär att man får hjälp med allt från att hänga upp tavlor till att puffa upp soffkuddarna”.

Givetvis varierar även prislappen.

– Den lägsta nivån ligger på 1 200 kronor. Men om kunden samtidigt köper möbler hos oss för en viss summa, beroende på inredningsprodukt, så drar vi av motsvarande kostnad. I praktiken innebär det att nästan ingen betalar för tjänsten, förklarar Christian Resell.

Även tidigare har det funnit möjlighet att få inredningshjälp och praktiska tips och idéer av säljarna på Svenssons i Lammhult. Men inte på ett lika strukturerat och utvecklat vis, vilket gjort att få har utnyttjat tjänsten.

– Den här satsningen öppnar för vanliga människor att anlita inredningsproffs. Vi ser det här som första steget på vår ”digitaliseringsresa” in i framtiden. När vi fått detta att rulla så finns det fler steg som väntar.

Kan man få en försmak?
– Ja, vi för bland annat samtal med olika byggföretag för att erbjuda deras kunder hjälp med färdiga inredningslösningar redan i själva byggprocessen. Vi diskuterar även med flera av de stora mäklarfirmorna kring samarbeten som skapar värde för bådas kunder.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...