Foto: Pressbild

Svenskarna litar på matkedjornas reklam

Förtroendet är högt för matannonseringen – dagligvaror är den bransch i handeln svenskarna tycker gör mest trovärdig reklam. Det visar en ny undersökning.
Text: Kalle Östgren

Högt förtroende för matreklamen

Fråga: Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam?
Tre val möjliga. Handelsbranscherna markerade.

Utbildning/forskning 20%
Kultur/nöje 18%
Livsmedel/dagligvaror 18%
Välgörenhet/ideellt 17%
Rättsväsendet 13%
Möbler/hem 11%
Alkohol/bryggerier 9%

Förbund/branschorganisationer 8%
Politik/myndigheter 8%
Bygghandel 7%
Vitvaror/elektronik 6%

Industri/tillverkning 5%
Resor/turism 5%
Bank/finans 4%
Bilar/biltillbehör 4%
Sporthandel 4%
Energi/drivmedel 3%
Försäkring 3%
Hotell/restaurang 3%
Mode 3%
Spel 3%
Fastigheter/köpcentrum 2%
IT/telekom 2%
Hygien/kosmetik 1%
Rekrytering/management 1%
Ingen av branscherna 15%
Vet ej 13%

Källa: Sveriges Annonsörer/Novus.

Dagligvaror toppar, följt av möbler, alkohol/bryggerier, bygghandel och vitvaror/elektronik.

Så ser resultatet för handeln ut i en ny undersökning som kartlagt vilka branscher som svenskarna tycker gör mest trovärdig reklam.

Den totala listan toppas av utbildning/forskning och kultur/nöje.

Undersökningen bygger på svar från drygt tusen svenskar som från en lista med 25 branscher fick välja vilka tre man anser gör mest trovärdig reklam.

Studien genomfördes av Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Branscherna som hamnar i botten är IT/telekom, hygien/kosmetik samt rekrytering/management.

Resultatet visar lågt förtroende för hygien-/kosmetikannonseringen – bara en procent av svenskarna anser att branschen gör den mest trovärdiga reklamen. Motsvarande siffra för modebranschen är tre procent.

Undersökningen visade även på tydliga skillnader mellan åldersgrupperna.

Fler i åldersgruppen 50-64 år svarade i högre grad att man har störst förtroende för  livsmedel/dagligvaror (23 procent), medan åldersgruppen 65-79 år i högre grad svarade möbler/hem (19 procent).

I åldrarna 65-79 år anser de flesta att välgörenhet/ideellt gör mest trovärdig reklam (28 procent).

Även bland könen råder det delade meningar.

Medan kultur/nöjesbranschen rankades högt av kvinnorna (21 procent) fick branschen 15 procent av männens röster.

Omvänt var det branscherna industri/tillverkning samt spel som rankades högst av männen (åtta respektive fem procent). Bland kvinnorna föredrogs de branscherna av endast två respektive en procent.

Handeln sluter upp och stöttar de som drabbades av den stora branden i London

Handeln stöttar de drabbade av den stora branden i centrala London. Det anrika varuhuset Harrods har bland annat skänkt en miljoner pund till genom Röda korset.
Nyhet

Karlstads cityhandel under press när externhandeln växer: ”Samma kunder”

Externa köpcentrum Bergvik och Välsviken växer. Det sätter press på cityhandeln i Karlstad. ”Vi konkurrerar om samma kunder”, säger cityledaren Maria Dahlbom.
Nyhet
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Årets centrumutvecklare tackar för sig: ”Vi har vänt den negativa utvecklingen”

Björn Mortensen har lett Kalmar City till stora framgångar. I år blev han utnämnd till Årets centrumutvecklare i Sverige – nu tackar han för sig.
Nyhet

Jätterevansch för byggvaruhusen: ”Otroligt stark säljökning”

Byggvaruhandeln tog rejäl fart i maj. Försäljningslyftet blev 5,5 procent. ”Otroligt starkt”, säger branschorganisationens vd Ulf S. Gustafsson.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Finansinspektionen ger Klarna tillstånd att bli bank – vill utmana som Ryanair

Klarna har fått banktillstånd av Finansinspektionen. Nu vill företaget omvandla banksektorn och utmana de stora jättarna.
Nyhet

Per Geijer om nya reglerna för kameraövervakning: ”Frihet under ansvar”

Ett steg i rätt riktning – men många oklarheter. Det säger Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer om de nya reglerna för kameraövervakning. ”Gör man fel kommer det att svida.”
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Hårjätten öppnar pytteliten salong – på trottoaren mitt i Stockholm

I samband med årets Pride-festival i Stockholm öppnar Wella en salong på Birger Jarlsgatan. På en kvadratmeter kan man få frillan fixad gratis. Tanken är att ta död på stereotyper kopplade till hår.
Nyhet

Kultlurens comeback försenad: ”Svårt att få några leveransdatum”

Nylanseringen av den finska mobiltelefontillverkaren Nokias kultlur 3310 försenas i Sverige. ”Vi vet inte när de kommer att levereras”, säger Nora Ay, presschef på Netonnet.
Nyhet

Newport siktar på Europa: ”Vi ser en extrem potential, främst inom e-handel”

Med fem fysiska butiker och en e-handel som omsätter 65 miljoner kronor tar nu den svenska heminredningskedjan Newport sikte på Europa.
Nyhet

Glesbygdsbutiken som storsatsar: ”Ser mer möjligheter än problem”

När andra lägger ner på småorter trycker handlarparet på gasen. Nu dubblar de säljytan för Ica Nära-butiken i Blattnicksele. ”Vi breddar utbudet och bygger ett ´Truck stop´”, säger Mathias Bäcklund.
Nyhet

Utmanande maj för H&M: ”Tuffa förutsättningar under första delen”

H&M:s försäljning växte fyra procent i maj. ”Den påverkades av tuffa marknadsförutsättningar”, säger vd. För hela andra kvartalet har klädjättens försäljning ökat med fem procent.
Nyhet

Utbrytarna från JC fortsätter att växa – öppnar butik i Luleå

Jeansbolaget öppnar i Smedjan i Luleå. Öppningsdatum är satt till 1 september. ”Luleå får en riktig jeansbutik med välkända varumärken”, säger ägaren.
Nyhet

Cubus strategi: Växa genom att öppna på mindre orter och förtäta

Cubus 80 butiker i Sverige ska bli 100 inom några år. Det genom att öppna fler butiker där kedjan redan finns men även på mindre orter.
Nyhet