Svenskarna: Här är servicen bäst

Butiker som vill förbättra sin service kan lära sig mycket av de statliga butikskedjorna Systembolaget och Apoteket. Inga andra kedjor får så höga servicebetyg.
Text: David Jansson

De får högst servicebetyg

Andelen av de konsumenter som har en relation till butikerna som anser att servicen är bra.

Systembolaget           75%
Apoteket                     70%
Apotek Hjärtat            66%
Akademibokhandeln  65%
Löplabbet                   64%
Ikea                            61%
Cura apoteket            58%
Kjell & Company        58%
The Body Shop          58%
Apotea                       57%

Fotnot. Topplistan baseras på butiker och kedjor som är kända av minst fem procent av konsumenterna.

Källa: Handelns hetaste kedjor och butiker 2015.

 

Ingen kedja i svensk detaljhandel får så höga betyg av konsumenterna för sin service som statliga Systembolaget. Så många som tre av fyra (75 procent) hyllar servicen.

Näst högst betyg får Apoteket, den andra statliga butikskedjan. Sju av tio (70 procent) förknippar det numera konkurrensutsatta gamla monopolföretaget med bra service.

Det här framgår av Market och Icanyheters rapport Handelns hetaste kedjor och butiker 2015, som redovisar svenskarnas attityder till över 500 butiksvarumärken i detaljhandeln.

På topplistan över de tio som får mest beröm för servicen är inte mindre än fyra från apoteksmarknaden: Apoteket, Apotek Hjärtat, Cura apoteket och näthandlaren Apotea.

Apotek Hjärtat förvärvades i slutet av förra året av Ica Gruppen, som för närvarande håller på att konvertera och skylta om alla Cura apotek i landet till Apotek Hjärtat.

Vid sidan av Systembolaget och apoteken är det framför allt Akademibokhandeln, Löplabbet, Ikea, Kjell & Company och The Body Shop som svenskarna förknippar med bra service.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...