Svenska e-handlare sonderar terrängen på plats hos Alibaba i Kina

Daniel Wellington och Babybjörn är bland de e-handlare som nästa vecka besöker Kina för att diskutera samarbete med Alibaba.
Text: Daniel Norman

– Kinas e-handel står för 50–60 procent av all e-handel globalt sett. Med den här kanalen kan du nå mycket bredare än någon annanstans i västvärlden, säger David Hallgren, handelssekreterare på Business Sweden i Peking, till Dagens Nyheter. 

Daniel Wellington, Babybjörn, Semper och Lantmännen är bland de företag som kommer att ingår i den delegation som ska besöka Alibaba i Hangzhou. 

Bland annat får de träffa Jack Ma, bolagets grundare. 

Avsikten med mötet är att få igång ett samarbete som ska leda till att svenska varumärken kan börja sälja sina produkter hos Alibaba. 

– Hälften av Kinas befolkning är i dag redan online och fler och fler får tillgång varje dag. Det innebär att det är lika många som den totala befolkningen i Europa, säger Krister Zackari, vd för Lantmännen Cerealia. 

Statsminister Stefan Löfven (S) är med på resan till Kina. Även han kommer att göra ett besök hos Alibaba.  

 

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...