Svensk Handel om importavgifterna för Kina: ”Vi måste göra mer”

Den kinesiska e-handeln, med tjänster som Wish och Alibaba i spetsen, har ökat med 60 procent på ett år. Att Postnord och Tullverket nu sätter ned foten gläder Svensk Handel. ”Men vi måste göra mer”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig.
Text: Pontus Nyman

Sajter som Wish, Alibaba och Ali Express bygger på billig handel direkt med kinesiska producenter. Tjänsterna har ökat försäljningen lavinartat, med 60 procent på ett år. Postnord räknar med att staten förlorat omkring en miljard kronor i skattemedel.

– Med 60 procents ökning på ett år innebär det även att handeln har förlorat pengar i miljardklassen. Det är ett misslyckande både från lokalt, nationellt och europeiskt håll, säger Stefan Kvarfordt, som berättar att Svensk Handel länge efterfrågat förändringar på området.

Under gårdagen kom Tullverket och Postnord överens. Postnord ska nu kontrollera att tullavgift inkommer på från de cirka 150 000 försändelser per dag som kommer från ”tredje land”, majoriteten från Kina.

Tidigare har 99 procent av paketen, som ofta saknat fraktorderhandlingar, direkt skickats vidare till kund. Dessutom inför Postnord även en administrationsavgift på 125 kronor per paket, oavsett om paketet är värt tio eller 1 000 kronor. 

– Jättebra att vi får en skärpning i tullreglerna, men det finns fortfarande flera orättvisor som vi snabbt behöver hitta lösningar på. Politiken har inte alls hängt med i utvecklingen i det här fallet, konstaterar Stefan Kvarfordt.

I det internationella postsystemet med rötter från 1874 klassas till exempel Kina fortfarande som ett utvecklingsland. Därför tvingas Postnord subventionera frakten, och för producenten i Kina kan kostnaden vara helt gratis, eller uppgå till några få kronor.

– Det är ett gammalt system som varken är verklighetsförankrat eller rättvist i dagens samhälle. Man konkurrerar helt enkelt inte på lika villkor, säger Stefan Kvarfordt.

Vidare, menar han, får företagen starka konkurrensfördelar eftersom de slipper undan kemikalieskatt och andra svenska och europeiska kostnader kring säkerhet och miljö.

– Om ett svenskt bolag importerar varorna så är de också ansvariga för att varorna följer regelverket. När det är privatpersoner som beställer från producenten direkt försvinner detta ansvar, förklarar Stefan Kvarfordt och fortsätter:

– När vi kollade med stora elektronikföretag om inköpspriserna för varor, där producentansvar tillämpas, visade det sig att de, trots att de lägger stora beställningar, köper in samma vara till samma pris som en privatperson kan få den hemlevererad. Dessa varor blir billigare men kan fatta eld eller på andra sätt vara direkt farliga.

I nya EU-regler som träder i kraft 2021 skärps spelreglerna, bland annat med tydligare momsansvar, men Svensk Handel anser att Sverige måste vara snabbare än så. 

– Vi kan inte vänta när den här typen av handel har ökat med 60 procent på ett år. Vi måste skärpa reglerna och vi behöver göra det nu. Miljarder sipprar mellan fingrarna, och det kommer det fortsätta göra om vi inte agerar snabbt, säger Stefan Kvardfordt.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...