Succéstart för Kjell & Companys kundklubb – 600 000 medlemmar på ett halvår

Målet var 600 000 medlemmar i kundklubben vid årsskiftet. Det passerar Kjell & Company redan nu. ”Vi har bra erbjudanden”, säger pressansvarig Karl Emil Nikka.
Text: Daniel Norman

594 354 medlemmar hade Kjell & Companys kundklubb i dag på morgonen. 

– Vi kommer att passera 600 000 under helgen, säger Karl Emil Nikka till Market. 

Från början var det målet som kedjan siktade på vid slutet av året. 

– Nu har vi fått revidera det och siktar på en miljon medlemmar vid årsskiftet. 

I slutet av januari startade kundklubben. Kedjan bestämde sig för att inte slå på stora trumman utan att smyga ut den steg för steg. 

– Huvudanledningen till att vi ville starta en kundklubb var att vi vill förstå våra kunder bättre, ta reda på vad de är intresserade av, säger Karl Emil Nikka. 

Han menar att det både gäller sortimentsutveckling men också vilket typ av information som kunderna är intresserade av. 

Kjell & Company har tidigare marknadsfört sig främst via tryckta medier och behöver hitta nya vägar för att nå ut. Nyhetsbrev via e-post är ett sätt. 

– Då behöver vi förstå våra kunder och vad de är intresserad av för att inte försvinna i bruset, säger Karl Emil Nikka. 

– Genom att veta vad de är intresserade av kan vi bli mer relevanta och då har kunderna lättare att ta till sig innehållet än om vi skickar ut brett. 

Han berättar att kedjan redan sett en högre öppningsfrekvens på nyhetsbrev där kedjan fokuserat på att skapa mer relevant innehåll för kunden. 

– Vi har 9 000 produkter i sortimentet. Långt ifrån alla är intresserade av allt. 

Den som är medlem i kundklubben får poäng på allt de köper, extra bra priser på förbrukningsvaror som batterier samt specialerbjudanden varje månad. 

Just det tror Karl Emil Nikka ligger bakom att det gått så snabbt att nå 600 000 medlemmar. 

– Vi offrar våra ”kassakor” får att få dem att bli medlemmar. När de väl har blivit det så ska vi visa att det finns ännu viktigare fördelar, säger han. 

Kjell & Company kommer nu att arbeta vidare med att utveckla kundklubben för att bli ännu bättre på att bli relevant för kunde, både via e-postutskick och på hemsidan. 

Vd-bytet hos Coop Sverige

Annons:
Annons:

Axfoods apotekssatsning

Loading...