Storsatsar på butiker: ”E-handel räcker inte”

Webhallen öppnar nya butiker i raketfart. ”Fysiska butiker är extremt viktiga för att det ska vara lättillgängligt för kunderna”, säger företagets vd Wilhelm Sporrong.
Text: David Jansson

Hittills i år har Webhallen – som startade som en renodlad onlinebutik år 2000 –  öppnat butiker i Täby centrum, på Barkarby handelsområde i Järfälla och på Fridhemsplan i centrala Stockholm.

Innan årsskiftet blir det ytterligare tre butiksöppningar - i Kista galleria och Sollentuna i början av nästa månad och i Halmstad i mitten av december.

Det innebär att antalet Webhallen-butiker växer med 60 procent på bara ett år, från tio till 16 butiker.

– Det räcker inte med att bara ha e-handel.  Fysiska butiker är extremt viktiga för att det ska vara lättillgängligt för kunderna. Grejen med multichannel är just att finnas till hands för kunderna och göra det möjligt för dem att handla på det sätt de själva vill, säger Webhallens vd Wilhelm Sporrong till Market.

Han berättar att webben och butikerna i dag står för ungefär 50 procent vardera av den totala försäljningen, men att omsättningen i butikshandeln sedan en tid tillbaka växer snabbast på grund av alla butiksöppningar.

Men är det inte dyrt att växa med fysiska butiker?

– Nej, vi har ett kostnadseffektivt koncept som gör att vi klarar av att öppna nya butiker. För oss är det inte dyrare att växa med fysiska butiker än att växa på nätet, svarar Wilhelm Sporrong.

En viktig förklaring till att etableringskalkylerna håller är att Webhallens varumärke blivit mycket mer känt och eftertraktat bland fastighetsägarna än det var för några år sedan.

– För några år sedan var det nästan inga fastighetsägare som visste vilka vi var. Men nu får vi många erbjudanden från både handelsplatser och galleror. Vi är dessutom så eftertraktade att det inte är särskilt svårt för oss att få ner hyrorna till de nivåer vi behöver för att klara kostnaderna.

Merparten av Webhallens butiker finns i Stockholmsregionen. Men kedjan har butiker också i Malmö, Göteborg, Uppsala, Linköping, Västerås och snart även i Halmstad.

Hur många butiker planerar ni i Sverige?

– Vi har inte bestämt hur många butiker vi ska ha utan slår till när vi tycker att läget känns rätt.

Webhallens årsomsättning ligger för närvarande på cirka 1,2 miljarder kronor, vilket är ungefär dubbelt så mycket som för fem år sedan.

Annons:
Annons:
Loading...