Storsatsar på butiker: ”E-handel räcker inte”

Webhallen öppnar nya butiker i raketfart. ”Fysiska butiker är extremt viktiga för att det ska vara lättillgängligt för kunderna”, säger företagets vd Wilhelm Sporrong.
Text: David Jansson

Hittills i år har Webhallen – som startade som en renodlad onlinebutik år 2000 –  öppnat butiker i Täby centrum, på Barkarby handelsområde i Järfälla och på Fridhemsplan i centrala Stockholm.

Innan årsskiftet blir det ytterligare tre butiksöppningar - i Kista galleria och Sollentuna i början av nästa månad och i Halmstad i mitten av december.

Det innebär att antalet Webhallen-butiker växer med 60 procent på bara ett år, från tio till 16 butiker.

– Det räcker inte med att bara ha e-handel.  Fysiska butiker är extremt viktiga för att det ska vara lättillgängligt för kunderna. Grejen med multichannel är just att finnas till hands för kunderna och göra det möjligt för dem att handla på det sätt de själva vill, säger Webhallens vd Wilhelm Sporrong till Market.

Han berättar att webben och butikerna i dag står för ungefär 50 procent vardera av den totala försäljningen, men att omsättningen i butikshandeln sedan en tid tillbaka växer snabbast på grund av alla butiksöppningar.

Men är det inte dyrt att växa med fysiska butiker?

– Nej, vi har ett kostnadseffektivt koncept som gör att vi klarar av att öppna nya butiker. För oss är det inte dyrare att växa med fysiska butiker än att växa på nätet, svarar Wilhelm Sporrong.

En viktig förklaring till att etableringskalkylerna håller är att Webhallens varumärke blivit mycket mer känt och eftertraktat bland fastighetsägarna än det var för några år sedan.

– För några år sedan var det nästan inga fastighetsägare som visste vilka vi var. Men nu får vi många erbjudanden från både handelsplatser och galleror. Vi är dessutom så eftertraktade att det inte är särskilt svårt för oss att få ner hyrorna till de nivåer vi behöver för att klara kostnaderna.

Merparten av Webhallens butiker finns i Stockholmsregionen. Men kedjan har butiker också i Malmö, Göteborg, Uppsala, Linköping, Västerås och snart även i Halmstad.

Hur många butiker planerar ni i Sverige?

– Vi har inte bestämt hur många butiker vi ska ha utan slår till när vi tycker att läget känns rätt.

Webhallens årsomsättning ligger för närvarande på cirka 1,2 miljarder kronor, vilket är ungefär dubbelt så mycket som för fem år sedan.

När konjunkturen vänder: ”Företag med gamla affärsmodeller kommer att slås ut”

Den svenska konjunkturen är dopad. Men vad händer när den vänder? Jonas Arnberg, vd för HUI Research, talar ut om hur strukturförändringar och kommande konjunktursvängningar kommer att påverka handeln.
Podcast

Tre dagar kvar till de gamla mynten blir ogiltiga: ”Fortfarande mycket kvar”

Nu är det bara tre dagar kvar innan de gamla mynten blir ogiltiga att handla med. ”Det är fortfarande mycket gamla mynt ute och många konsumenter har för avsikt att handla för dem”, säger Bengt Nilervall på Svensk Handel.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nytt apoteksavtal klart – blev ingen begränsning av utlåning av personal

Svensk Handel och Sveriges Farmaceuter har kommit överens om ett nytt avtal för apoteksanställda. Utlåning av personal mellan apoteken har varit en stötesten.
Nyhet

Persbrandt nappade på erbjudandet – Hasse P kom in och köpte snus

Årets mest personliga erbjudande, en stock snus till halva priset för Mikael Persbrandt, fick till slut drömmen att gå i uppfyllelse för Gun ”Gunsan” Gustafsson på Hemköp i Köping. Stjärnan kom på besök – och köpte snus.
Nyhet

Svenskarnas hyllning: Ikea är överlägset bäst i hela detaljhandeln – fortfarande

Ingen hotar Ikeas topplacering – det är fortfarande Sveriges starkaste varumärke i handeln. Det visar årets utgåva av rapporten Handelns hetaste kedjor och butiker. ”Jätteroligt”, säger Jakob Holmström, pressansvarig för Ikeakoncernen i Sverige.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Apple anordnar sommarläger i sina butiker – vill främja kreativitet med kod

Glöm sol och bad. Apple vill att barnen ska ägna sommaren åt att koda. Nu bjuder jätten in till läger i tre av sina svenska butiker.
Nyhet

Handelsplatsen samlar styrkorna efter förvärvet: ”Allt blir Väla punkt slut”

Nu ska all handel vid Väla agera under gemensamt namn. ”Allt blir Väla punkt slut”, säger centrumchefen Niklas Blonér.
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela med mig av mina kunskaper”, säger han.
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem upp till 15 produkter. De betalar bara för dem de behåller.
Nyhet

The Body Shop kan bli brasilianskt – samtal förs om ett köp av kedjan

Brasilianska Natura Cosméticos vill köpa The Body Shop. De erbjuder en miljard euro för kedjan.
Nyhet

Efter satsningen i Göteborg – nu planerar Kicks att öppna fler flaggskepp

Kicks flaggskeppsbutik i gallerian Femman i Göteborg har fått ett bra mottagande. Nu vill kedjan öppna fler. ”Vi vill ha flagships i huvudstäderna och i de större städerna på de marknader där vi finns”, säger Sverigechefen.
Nyhet

Här storsatsar H&M med både heminredning och kläder: "Ovanligt˝

H&M storsatsar i Baronens köpcentrum i Kalmar. Kedjan öppnar en fullkonceptbutik där. ”Ovanligt utanför storstäderna”, säger fastighetsägaren.
Nyhet

Ikea sålde mat får 18 miljarder kronor under förra året: ”Expansiv fas”

Ikea är inte bara framgångsrikt när det gäller försäljning av möbler. Matförsäljningen växte med åtta procent förra året. ”Just nu är vi inne i en ny och väldigt expansiv fas”, säger vd:n för Ikea Food.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Zalando inleder samarbete med H&M:ägda Weekday: ”Oerhört starka i Norden”

Tyska nätjätten Zalando inleder ett samarbete med H&M-ägda Weekday. ”Det känns fantastiskt kul att få jobba med dem”, säger Zalandos nordiska presschef Sigrid Dalberg-Krajewski.
Nyhet