Foto: Bigstock

Stekhet megatrend: Singelhushållen tar över

Hushållen förändras snabbt – och det styr vad konsumenterna behöver och vill handla. Rapporten ”The future consumer – households in 2030” ringar in de viktigaste internationella trenderna.
Text: Kalle Östgren

Hushåll

Euromonitor International definierar ett hushåll så här: En liten grupp människor som bor tillsammans. De delar hela eller delar av sin gemensamma inkomst och konsumerar vissa typiska varor och tjänster. Medlemmarna i hushållet behöver inte vara släkt eller gifta och anställda/tjänstefolk räknas också in.

Hushållens sammansättning i termer av storlek, var de finns och demografi förändras snabbt.

Det visar rapporten ”The future consumer – households in 2030” från Euromonitor International – som ringar in både utmaningar och möjligheter för detaljhandeln.

Om ett drygt decennium, år 2030, har den globala bilden av hushållen förändrats kraftigt, enligt Euromonitor International, som identifierar tre internationella trender:

• Singelhushållen kliver fram som en stor marknad.
Antalet enpersonershushåll exploderar globalt. Fram till år 2030 väntas singelhushållen vara världens vanligaste boendeform – även att den inte står för det största antalet individer – och samtidigt den snabbast växande hushållstypen. År 2030 är prognosen att vart tredje hushåll i världen utgörs av en person. Den näst vanligaste hushållstypen 2030 utgörs av ett par utan barn.

• Urbanisering och sug efter tidsbesparande tjänster.
Singelhushåll i tätorter är boendeformen som växer snabbast. Bakom trenden ligger faktorer som växande tätorter som slukar omkringliggande områden, helt nya tätorter och invandring. Världen år 2030 är ännu mer koncentrerad till storstäderna. Utvecklingen skapar behov av nya tjänster, leverans-, service- och supportlösningar, billigare boenden och finansiering.

• Hushållen blir digitala konsumtionsenheter.
Den snabba utbyggnaden av nätet digitaliserar snabbt hushållen på en global nivå. År 2030 väntas majoriteten av världens hushåll ha kopplats upp till tjänster som e-handel, sociala medier, nätbanker, digital hälsa, onlinevideo, spel och utbildning på nätet, som några exempel. Den ständiga uppkopplingen via enheter som smartphones, läsplattor och smart-tv:s förändrar mönstren för inköp och mediakonsumtion – och ökar utbildnings- och kompetensnivån. Livstilen blir allt mer ”cocooning” med konsumtion av tjänster utan att behöva lämna hemmet. E-handel, hemlevererad mat och digital underhållning är stora vinnare.

Euromonitor International summerar möjligheter och utmaningar:

Möjligheter:
• Det uppkopplade
hemmet.
• E-handel – som driver konsumtion både online och i fysiska butiker.
• Hälsotjänster på nätet för en åldrande befolkning.
• Ökat behov av finansieringslösningar för boenden i tätorter.

Utmaningar:
• De allt
fler singelhushållen har stor frihet, men lägre köpkraft än större hushåll.
• Ökad digitalisering ökar riskerna för intrång och nätbrott.
• Växande städer innebär större risker för miljön.

Handeln sluter upp och stöttar de som drabbades av den stora branden i London

Handeln stöttar de drabbade av den stora branden i centrala London. Det anrika varuhuset Harrods har bland annat skänkt en miljoner pund till genom Röda korset.
Nyhet

Karlstads cityhandel under press när externhandeln växer: ”Samma kunder”

Externa köpcentrum Bergvik och Välsviken växer. Det sätter press på cityhandeln i Karlstad. ”Vi konkurrerar om samma kunder”, säger cityledaren Maria Dahlbom.
Nyhet
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Årets centrumutvecklare tackar för sig: ”Vi har vänt den negativa utvecklingen”

Björn Mortensen har lett Kalmar City till stora framgångar. I år blev han utnämnd till Årets centrumutvecklare i Sverige – nu tackar han för sig.
Nyhet

Jätterevansch för byggvaruhusen: ”Otroligt stark säljökning”

Byggvaruhandeln tog rejäl fart i maj. Försäljningslyftet blev 5,5 procent. ”Otroligt starkt”, säger branschorganisationens vd Ulf S. Gustafsson.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Finansinspektionen ger Klarna tillstånd att bli bank – vill utmana som Ryanair

Klarna har fått banktillstånd av Finansinspektionen. Nu vill företaget omvandla banksektorn och utmana de stora jättarna.
Nyhet

Per Geijer om nya reglerna för kameraövervakning: ”Frihet under ansvar”

Ett steg i rätt riktning – men många oklarheter. Det säger Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer om de nya reglerna för kameraövervakning. ”Gör man fel kommer det att svida.”
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Hårjätten öppnar pytteliten salong – på trottoaren mitt i Stockholm

I samband med årets Pride-festival i Stockholm öppnar Wella en salong på Birger Jarlsgatan. På en kvadratmeter kan man få frillan fixad gratis. Tanken är att ta död på stereotyper kopplade till hår.
Nyhet

Kultlurens comeback försenad: ”Svårt att få några leveransdatum”

Nylanseringen av den finska mobiltelefontillverkaren Nokias kultlur 3310 försenas i Sverige. ”Vi vet inte när de kommer att levereras”, säger Nora Ay, presschef på Netonnet.
Nyhet

Newport siktar på Europa: ”Vi ser en extrem potential, främst inom e-handel”

Med fem fysiska butiker och en e-handel som omsätter 65 miljoner kronor tar nu den svenska heminredningskedjan Newport sikte på Europa.
Nyhet

Glesbygdsbutiken som storsatsar: ”Ser mer möjligheter än problem”

När andra lägger ner på småorter trycker handlarparet på gasen. Nu dubblar de säljytan för Ica Nära-butiken i Blattnicksele. ”Vi breddar utbudet och bygger ett ´Truck stop´”, säger Mathias Bäcklund.
Nyhet

Utmanande maj för H&M: ”Tuffa förutsättningar under första delen”

H&M:s försäljning växte fyra procent i maj. ”Den påverkades av tuffa marknadsförutsättningar”, säger vd. För hela andra kvartalet har klädjättens försäljning ökat med fem procent.
Nyhet

Utbrytarna från JC fortsätter att växa – öppnar butik i Luleå

Jeansbolaget öppnar i Smedjan i Luleå. Öppningsdatum är satt till 1 september. ”Luleå får en riktig jeansbutik med välkända varumärken”, säger ägaren.
Nyhet

Cubus strategi: Växa genom att öppna på mindre orter och förtäta

Cubus 80 butiker i Sverige ska bli 100 inom några år. Det genom att öppna fler butiker där kedjan redan finns men även på mindre orter.
Nyhet