Stark höststart för reklaminvesteringarna
– medvind för DR och trafikreklam

Kedjorna öste på med reklam under augusti. Det visar de nya siffrorna från Mediebyråbarometern. ”Suget efter breda massmedier är fortsatt stort”, säger vd Staffan Slörner.
Text: Kalle Östgren

Mediekategorierna som ökade under augusti:

  • DR/Annonsblad
  • Bio
  • Utomhus/Trafikreklam
  • Dagspress landsort
  • Internet

 
 ...och de som minskade:

  • TV
  • Kvällspress
  • Populärpress
  • Dagspress storstad
  • Sök
  • Fackpress
  • Radio

De stora vinnarna under augusti blev DR/annonsblad, bio och utomhus/trafikreklam.

Den mediekategori som hade det tuffast under månaden var TV.

Det visar Mediebyråbarometern, som redovisar investeringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Månadens stora vinnare blev DR/annonsblad som uppvisade en tillväxt på drygt 60 procent.

Ökningen med 26 procent för utomhus/trafikreklam är den högst noterade augustisiffran sedan mätningarna startade.

Den mediekategori som backade mest under augusti 2017 var TV, med en negativ tillväxt på drygt 23 procent.

De totala medieinvesteringarna som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade med 8 procent under augusti, jämfört med samma period föregående år.

Minskningen kan dock till stor del tillskrivas icke periodiserad data då augusti 2017 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2016.

– Augusti 2017 hade fyra måndagar jämfört med augusti 2016, som hade fem måndagar. De minskade medieinvesteringarna är alltså en periodiseringseffekt, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer och fortsätter:

– I själva verket var augusti en stark månad jämfört med samma period föregående år. Det visar att annonskonjunkturen fortsatt är stark och medieinvesteringarna fortsätter öka. Rekordet för utomhus/trafikreklam visar att suget efter breda massmedier är fortsatt stort hos annonsörerna.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...