Foto: Johan Marklund

Sportamore drar in 90 miljoner till nya robotlagret

Sportamore genomför en riktad nyemission för att få mer resurser till logistiklösningar – främst nya robotlagret i Eskilstuna. ”Logistiken är avgörande”, säger vd Johan Ryding till Market.
Text: Kalle Östgren

Sportramore har vänt till vinst – och förbereder för fortsatt expansion.

Nätraketen tar nu in 89,6 miljoner kronor i en riktad nyemission med Swedbank Robur Fonder som största investerare.

Nyemissionen är ”kraftigt övertecknad”, skriver Sportamore i ett pressmeddelande.

De nya pengarna ska ge större finansiella muskler för investeringar i logistiklösningar och automatisering.

Huvudsyftet är att skapa resurser för Sportamores satsning på nytt, automatiserat logistikcenter på 23 000 kvadratmeter i Eskilstuna Logistikpark.

"Emissionslikviden ger större flexibilitet för planerad automation samtidigt som en stärkt  balansräkning minskar den finansiella risken och medger fullt operativt fokus under ett år då Sportamore tar viktiga steg för att säkerställa en logistiklösning som inte bara medger framtida tillväxt utan också möjliggör effektivitetsförbättringar och lägre hanteringskostnader", skriver Sportamore i pressmeddelandet.

Företaget betonar att emissionen innebär inte någon förändrad inriktning, utan att de finansiella målen kvarstår.

Är bakgrunden till att ni tar in nya pengar enbart satsningen i Eskilstuna?
– Ja, i stort. Vi satsar 80 miljoner kronor över tre år på det nya robotlagret och de nya pengarna motsvarar väl den satsningen. Det här är sunt och vettigt och ger oss större flexibilitet. Vi behöver inte pengarna till löpande verksamhet, utan det här ger oss ett extra tillskott och lite större fallhöjd och trygghet, vi har en del häftiga initiativ på gång under det kommande året, säger Johan Ryding till Market.

Hur viktig är logistiken?
– Den är avgörande och den nya anläggningen kommer att ge oss möjligheten att ta ytterligare grepp.

Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi…
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole…
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela…
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem…
Nyhet