Sollentuna centrum vässar erbjudandet – Clas Ohlson och Kappahl nya tillskott

De senaste åren har Sollentuna centrum jobbat med att utveckla butiksmixen. I går öppnade Clas Ohlson och Kappahl. ”Clas Ohlson har ett utbud som man måste ha”, säger centrumchefen.
Text: Daniel Norman

44 procent gillar butiksutbudet

Procentsatsen står för andelen konsumenter som berömmer de olika parametrarna. 

Prisnivå: 23%
Butiksutbud: 44%
Bekvämlighet: 40%
Trivsel: 32%
Läge: 39%
Parkeringar: 38%
Serveringar: 47%
Info och reklam: 24%
Bemötande: 41%
Tillgång till wc: 25%
Tryggt och säkert: 47%

Källa: Sveriges köpcentrum 2017

Clas Ohlson har öppnat på en yta av 1 140 kvadratmeter, Kappahls butik är 700 kvadratmeter stor. 

– Vi har fört en dialog med Clas Ohlson i många år men inte haft den yta de behöver. I höstas öppnades en möjlighet så vi har byggt om och flyttat på några andra hyresgäster för att göra plats för dem, säger centrumchefen Carl Isaksson och tillägger att det varit lite samma sak med Kappahl. 

– Clas Ohlson har ett utbud som man måste ha, de står i en egen klass. Kappahl är en av de stora kedjorna. Ett bra centrum ska ha H&M, Lindex och Kappahl, fortsätter han.

2014 köpte Thon-gruppen köpcentrumet och sedan dess har centrumledningen jobbat med att utveckla butiksmixen. Nyligen flyttade till exempel Polarn o Pyret från Stinsen i Häggvik till Sollentuna centrum. 

Det handlar inte bara om att tillföra traditionell handel utan även  tjänster som en vårdcentral och en tandläkare. 

Satsningen har gett resultat. 

– Om man tittar hittills i år har vi ökat antalet besökare med tre procent ackumulerat. Vi har lite luft under vingarna, säger Carl Isaksson. 

Arbetet med att stärka erbjudandet fortsätter.

– Just nu har vi tre koncept som vi förhandlar med, berättar Carl Isaksson.  

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...