Sneakernstuff-grundaren är läsarnas val: ”Makt är inget man sätter på CV:t”

Sneakersnstuff är en brygga mellan konsumenten och de stora varumärkena. ”Närheten till konsumenten blir viktigare i en digitaliserad värld”, säger grundaren Erik Fagerlind, nominerad till Handelns Mäktigaste 2017.
Text: Martin Rosengren

Läsarna har nominerat dig som en av handelns mäktigaste, hur känns det?
– Jag är smickrad, det är alltid kul att bli nominerad till olika saker, men det gäller att man inte tappar blicken och fokus. 

Vad är makt för dig?
– Makt är ett knivigt ord, inget man sätter upp på sitt CV. Men vår position har blivit starkare i och med den allt mer snabbfotade marknaden och digitaliseringen.  Vi har en viktig roll när det gäller att påverka och sätta trender mot konsumenten, och även när det gäller att påverka varumärkena, vi fungerar som en brygga däremellan. 

Erik Fagerlind beskriver hur företaget var först med att sälja sportskor med utgångspunkt från utseende i stället för funktion.

Sneakersnstuff finns kvar på Åsögatan på Södermalm i Stockholm där den första butiken öppnade 1999. Nu driver man även butik i Berlin, London, Paris, och via den globala e-handeln säljer Sneakersnstuff till över 70 olika länder.

–    Vi har följt utvecklingen från det att varumärkena jobbade med stora kampanjer och världsatleter, nu drivs trender i stället av e-handel och sociala medier och konsumenterna är mycket mer snabbrörliga, de hinner tröttna mycket fortare. 

Erik Fagerlind är en av kandidaterna till Handelns Mäktigaste, rösta på din kandidat här! 

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Loading...