Snabbväxande Stadium Outlet: ”Vi fångar dem som jagar lågpris”

Sedan starten 2010 har Stadium Outlet-kedjan vuxit till 43 välmående butiker i Sverige och Finland. Försäljningsframgångarna år efter år räckte till att knipa utmärkelsen Årets tillväxtföretag i Retail Awards.
Text: Thomas Karlsson

Årets tillväxtföretag 2017

 

Vinnare: Stadium outlet

Juryns motivering: Stadium Outlet är en del av den hetare lågpristrenden och har haft betydande kommersiella framgångar sedan första butiken öppnades 2010, med både höga tillväxttal och starkt resultat.


Finalist: Jollyroom

Juryns motivering: Sedan etableringen 2011 har Jollyrooms försäljningssiffror haft en starkt uppåtgående kurva. 2015 nådde företaget ett positivt rörelseresultat och den trenden fortsatte i fjol.


Finalist: Care of Carl

Juryns motivering: Care of Carl har redovisat en hög tillväxt i procent varje år, trots allt mer utmanande jämförelsetal i en bransch som möter hårdare konkurrens från butiker, varuhus och e-handlare.

Läs mer om Årets tillväxtföretag här

Butikschefen Joanna Nydén möter upp i den gula containerformade entrén till Stadium Outlet i Västerås.

I dag är också regionchefen Johan Lindström på besök. De ursäktar sig att det är lite tomt på varor på grund av den rådande hamnkonflikten, någon som inte märks i en lekmans ögon.

På exponeringsställ och vägghyllor trängs såväl sportkläder och skor som sportutrustning av olika slag. Allt till priser som ligger 40 – 70 procent under ordinarie priser.

– Det är en av skillnaderna mellan en Stadium- och en Stadium Outlet-butik. När de vanliga Stadiumbutikerna har ett sortimentslöfte står vi för ett prislöfte, säger Johan Lindström.

– Kunder som söker ett speciellt varumärke eller en särskild vara i en bestämd färg går till Stadium. Hit kommer kunder som är ute efter en löparsko till ett bra pris eller ett funktionellt regnställ utan krav på märke, säger Joanna Nydén.

Men här finns alla stora varumärken, även om utbudet inte är helt komplett eller av den senaste kollektionen.

– Vi hjälper Stadium och leverantörerna att ta hand om överskottet, det är både helt nya varor och från tidigare säsonger, säger Johan Lindström.

Butikens ”mjölkdisk” – längst in och dit alla kunder drar sig – är hyllan med udda skor.

– De kommer framför allt från Stadium, som vi hjälper att ta hand om udda skor. De är vanligtvis de senaste skomodellerna som vi säljer för halva priset. Här finns det möjlighet att göra riktiga fynd.

Bildspel! Kika in hos Stadium Outlet.
Priset står i fokus hos kedjan och är ofta 40-70 procent lägre.
I Stadium Outlets sortiment finns alla de stora varumärkena även om produkterna oftast inte är från den senaste kollektion.
Hos Stadium Outlet får kunderna vara beredda på att klara sig själva i större utsträckning Bemanningen är lägre än i till exempel en ordinarie Stadium-butik.
Joanna Nydén är butikschef för Stadium Outlet i Västerås.

En annan skillnad mellan de olika kedjorna är servicenivån, kunderna som söker sig till Stadium Outlet förväntar sig inte samma personliga service utan är beredda att till stor del klara sig själva, utan rådgivning och avancerad hjälp.

– Bemanningen i våra butiker ligger ungefär på halva nivån mot Stadiums, vilket också bidrar till att vi kan hålla låga priser, påpekar Joanna Nydén.

– Här ligger medarbetarnas fokus på upplockning, exponering, prismärkning och att ta betalt.

Att det handlar om pris går inte att ta miste om i butiken, som har en fräck svart och gul flexibel inredning. Skyltar med ”40 – 70 procent Rekord i låga priser” syns vart man än vänder sig.

– Vi har ett hittat en ny marknad och kompletterar Stadium bra, konstaterar Johan Lindström.

– Lågpris ligger i tiden och vi fångar upp de kunder som jagar lågpris även i sporthandeln.

Annons:
Annons:
Loading...