Foto: Jamin Pirnia

Satsningen på Singles Day gav Elgiganten dubblad försäljning: ”Här för att stanna”

Alibaba nådde nya rekordnivåer och sålde varor för över 200 miljarder kronor under Singles Day. I Sverige fördubblade satsande Elgiganten försäljningen i lördags jämfört med förra året.
Text: Daniel Norman

Singles Day, som ägde rum i lördags, fortsätter att växa. 

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba rapporterar att den sålde för 25,4 miljarder dollar, drygt 213 miljarder svenska kronor, under dagen. Förra året var motsvarande siffra 17,8 miljarder dollar. 

Som Market berättat tidigare valde flera svenska aktörer, däribland Elgiganten, att satsa på den stora shoppingdagen i år. 

– Vi dubblade försäljningen jämfört med motsvarande dag förra året, vilket tyder på att kunderna verkligen tog till sig budskapet. Med den här starten råder ingen tvekan om att Singles Day är här för att stanna, säger Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, i en kommentar. 

Kedjan såg en kraftig efterfrågan på hörlurar, högtalare, mobiltelefoner och tv-apparater. 

– Ökningen i efterfrågan motsvarar första årets Black Friday i Sverige för fem år sedan. Vår uppfattning är att Singles Day blir lika stort som Black Friday på sikt, säger Niclas Eriksson. 

Annons:
Annons:
Loading...