Sämre resultat för MQ: ”Inte helt nöjda men vi fortsätter att utvecklas digitalt”

MQ tappade jämförbar försäljning under bolagets första kvartal. Samtidigt drogs resultatet ner av Joy. ”Vi är inte helt nöjda med resultatet, men ser att vi hanterar den pågående transformeringen inom modebranschen väl”, säger koncernchefen Christina Ståhl.
Text: Mikael Sydner

Koncernens omsättning under det första kvartalet (september-november) i det brutna räkenskapsåret sjönk från 433 till 429 miljoner kronor.

Den jämförbara försäljningen sjönk med 1,9 procent.

– Försäljningen är något lägre men motverkas positivt av en högre bruttomarginal och lägre kostnader. Särskilt stark har utvecklingen under hösten varit för MQ Shop Online i butik, där vi ser fortsatt nya möjligheter för att ytterligare öka tillgänglighet och enkelhet för kunden, säger Christina Ståhl i en kommentar till rapporten.

Rörelseresultatet sjönk från 42 till 36 miljoner kronor. Främst på grund av ett omställningsarbete inom Joy.

Under första kvartalet har 14 butiker inom Joy konverterats till det nya konceptet, vilket innebär att 36 av kedjans 53 butiker nu är uppgraderade.

– Konverteringsarbetet har inneburit att varje butik varit stängd i snitt en och en halv vecka, vilket påverkar resultatet, säger Christina Ståhl.

Hon konstaterar vidare att koncernen fortsätter att utvärdera och uppgradera butiker och kanaler där kunderna finns, omförhandlar kontrakt och avvecklar där man inte ser en lönsam affär.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...