Robert Ilijasons nya koncept: Obemannad butik – som är självkörande

Entreprenören Robert Ilijason tar idén med handel utan personal ett steg till: Nu sätter han den obemannade butiken på hjul och gör den mobil, dygnet runt-öppen och självkörande. The Moby Mart testas just nu i Shanghai.
Text: Kalle Östgren

Storsatsning på obemannade koncept

  • Internationella kafékedjan Wheelys köpte tidigare Robert Ilijasons obemannade butikskoncept Näraffär.
  • Konceptet The Moby Mart är byggt av Wheelys I samarbete med Hefei University och företaget Himalafy, med Robert Ilijason som en av grundarna.
  • Wheelys satsar stort på marknaden för obemannade koncept. 

Här kan du läsa mer om The Moby Mart. 

Robert Ilijasons start i januari 2016 av den obemannade matbutiken Näraffär i skånska Viken blev en världsnyhet.

Efter att i slutet av förra året ha sålt konceptet till internationella kafékedjan Wheelys har han utvecklat idén ett steg till i samarbete med ägarna.

Hans nya koncept: The Moby Mart.

Den nya butiken är inte bara obemannad, den är också mobil, på hjul – och självkörande. Den drivs av solenergi – och kunderna beställer via en app.

En betaversion testats just nu i Shanghai.

Testet kommer att pågå under sommaren och följas av fler obemannade butiker under hösten.
 
Konceptet kommer att vara öppet för entreprenörer så snart självkörande lösningar är lagliga.

– I grunden handlar det om att ta originalkonceptet med den obemannade butiken och sätta det på hjul. Det kan verka något udda eller till och med galet, men vi är lite före utvecklingen. Om några år, när politikerna har godkänt olika självkörande lösningar, kommer Moby Mart (och förmodligen Amazon-kopior) att finnas överallt. skriver Robert lIijason i ett inlägg på sociala medier.

Han konstaterar att The Moby Mart, som andra obemannade butiker, kommer att fungera enklast i storstäder.

– Det är där lönsamheten i första hand kommer att finnas, men för mig är det lite vid sidan av huvudmålet. Effekten kommer att märkas mest på mindre orter. The Moby Mart kommer att kunna flyttas från ort till ort under natten och fyllas på i en ”depå”. Kunderna kan beställa från det ordinarie sortimentet och få leveransen dagen efter, när butiken passerar förbi.

Robert Ilijason ser skalfördelar.

– Det betyder att intäkterna från ett antal orter kan bidra till overheadkostnaderna, som redan sänkas av centraliserad påfyllning.

Robert ilijason ser möjligheterna – men det är en bit kvar innan konceptet kan bli verklighet.

– Varor för alla, oavsett var du bor, det är grundidén. Butiken kommer till dig med det du behöver. Nu hoppas vi bara att politikerna ökar farten.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...