Foto: Pontus Edman

Ridå ner för klassiska Halens

Ett klassiska varumärke går i graven. Consortio Fashion Group vill fimpa varumärket Halens för att i stället lägga all kraft på Cellbes och Bubbleroom.
Text: Daniel Norman

– Vi har länge investerat i att digitalt transformera Consortio Fashion Group och med denna omstrukturering vill vi möjliggöra en utökad kommersiell satsning i våra mer nischade modevarumärken Cellbes och Bubbleroom. I båda dessa ser vi att vi har en betydande potential framåt, säger vd Freddy Sobin i en kommentar.

Tanken är att utfasningen av Halens ska ske successivt under 2017.

– Den strategiska fokuseringen, där vi följer trenden att lämna positionen med ett väldigt brett kunderbjudanden till desto mer nischade sådana, tillåter oss att bättre serva kunden och därmed förhoppningsvis skapa en än högre kundnöjdhet vilket är kritiskt i dag, säger Freddy Sobin.

Företagets styrelse ska nu inleda förhandlingar med facket. Enligt uppgifter till Borås tidning varslas 25 anställda vid huvudkontoret om uppsägning. 

– Det är självklart tråkigt att ompositioneringen kommer att påverka anställda inom såväl Halens som i centrala stödfunktioner. Vi kommer nu att fokusera på att hitta så bra lösningar som möjligt för alla som berörs, säger Freddy Sobin.

Halens startades av Hadar Halén i Borås 1952 och var länge ett av Sveriges ledande postorderföretag. 2008 inleddes förvandlingen till ett e-handelsbolag.

Annons:
Annons:
Loading...