Foto: Bigstock

Rekordmånad för radioreklamen

De flesta mediekategorierna backade under februari. De lysande undantagen var radio och bio. Det visar nya siffror från Sveriges Mediebyråer.
Text: Mikael Sydner

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 14,6 procent i februari jämfört med samma period föregående år.

Totalt förmedlades närmare en miljard kronor under månaden.

– Februari 2017 hade en måndag mindre och att medieinvesteringarna backar är en periodiseringseffekt. I själva verket är februari i linje med samma period förra året. Månadens stora vinnare är radio. Trots en faktureringsdag mindre ökar radio med hela 19,2 procent, vilket är den högsta februarisiffran sedan Mediebyråbarometern startades, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Samtidigt sker det förflyttningar inom den digitala annonseringen. Den traditionella displayannonseringen minskar till förmån för sociala medier och online-video.

– Vi kan också se att beordrad annonsering tappar till programmatiska köp. Inom en snar framtid kommer Mediebyråbarometern att börja redovisa dessa siffror.

Storstadspress och kvällspress fortsätter sin kräftgång.

– Dessa två kanaler har riktigt stora problem; annonspriserna sjunker stadigt utan att efterfrågan för den skull ökar, säger Staffan Slörner.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...