Foto: Bigstock

Rekord för optikhandeln

Optikbutikerna blev vinnare förra året. Försäljningen steg med 4,3 procent. ”Kunderna köpte dyrare glasögon”, säger Fredrik Thunell.
Text: Thomas Ohlén

Market kan presentera siffror som visar att optikhandeln hade den bästa utvecklingen i löpande priser sedan GFK började att mäta försäljningen 2010.

Så här gick det i fjol:

  • Säljökning: 4,3 procent
  • Värde: 7,6 miljarder kronor

– Marknadstillväxten har i genomsnitt legat på strax under två procent så 2016 står verkligen ut, säger GFK:s analytiker Daniel Grass.

Optikbutikerna sålde enligt researchföretaget – som mäter försäljningen hos alla aktörer – bara 1,1 procent fler glasögon jämfört med 2015.

Den procentuellt betydligt högre ökningen i värde förklaras med att hushållen öppnade plånböckerna.

– Kunderna skiftade delvis fokus och handlade dyrare produkter, konstaterar Optikbranschens vd Fredrik Thunell.

Missa inte fyra sidor om optikhandeln i veckans nummer av Market.
Här kan du snabbt och enkelt beställa en prenumeration.

Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi…
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole…
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela…
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem…
Nyhet