QR-koder banar väg för Swish hos företag: ”Funnits en enorm efterfrågan”

Nu kan företag via utskrivna QR-koder enklare ta betalt med Swish. ”Det har varit enormt efterfrågat bland mindre företag, föreningar och organisationer”, säger Per Ekwall, pressansvarig hos Swish.
Text: Pontus Nyman

Ungefär sex miljoner svenskar använder Swish. Samtidigt har 110 000 företag registrerat sina egna Swish-nummer.

– Det har funnits en enorm efterfrågan hos företag att vi ska släppa någon lösning som gör det enklare för dem att ta betalt, säger Per Ekwall till Market.

Nu har den populära betalappen hittat en lösning. Alla Swish-användare kan registrera sina egna QR-koder via hemsidan Getswish.se.

Mottagare, meddelande och summa skrivs in och generatorn skapar en QR-kod. Koden kan därefter antingen användas i mobilen eller skrivas ut på ett papper. Kunden skannar av koden och signerar köpet med sin egen telefon.

– Jag kan inte presentera några siffror på hur många QR-koder som skrivits ut eller hur mycket pengar som har swishats via dem, men responsen har varit väldigt positiv, säger Per Ekwall.

I dagsläget kan tjänsten däremot inte skapa en virtuell varukorg, eftersom varje enskilt köp måste godkännas innan en ny kod kan skannas. Något som för tillfället försämrar möjligheterna att använda tjänsten i en större butik.

– Som lösningen är i dag är det framför allt mindre företag som kommer att använda tjänsten, men vi tror mycket på lösningen för framtiden och vi får se vad som händer framöver, konstaterar Per Ekwall.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...