Provhytter som faller kunderna i smaken: ”Fantastisk respons”

Begreppet provrum för lätt tankarna till kläder. Men på Frölunda Torg i Göteborg har popup-satsningen på provrum för mat och dryck gjort succé.
Text: Agneta Renmark

Under två veckor i slutet av maj och början på juni hade besökarna på Frölunda Torg chansen att prova sig genom delar av det imponerade matutbud som erbjuds varje dag, som ett led i en större satsning på matupplevelsen i köpcentrumet.

– Vi vill skapa en mötesplats för umgänge, där våra kunder erbjuds mer än shopping, säger marknadschefen Johanne Gabrielson.

Bakgrunden till det lite udda greppet är den varumärkesmätning som genomfördes vid årsskiftet och som visade på en viss divergens mellan det faktiska utbudet av mat och dryck och kundernas uppfattning om detsamma.

MATUPPLEVELSE. Frölunda Torg vill att fler ska upptäcka hela utbudet av restauranger.

– Många besökare trodde att vi bara hade fyra, fem olika matställen när vi i själva verket har drygt 25 olika kaféer och restauranger, säger Johanne Gabrielson, som såg potentialen i att öka kännedomen om Frölunda Torgs mat och dryck.

Därför byggdes så kallade smakprovhytter upp, både i själva centralhallen och inuti vissa utvalda butiker. Såväl kockar som baristor fanns på plats för att bjuda besökarna på smakportioner av allt från sushi, sallader och quesadillas till hamburgare och pizza, liksom minibakelser och glass.

– Responsen var fantastisk, både bland kunder och bland handlare som på det här viset fick väldigt bra exponering. Vi bjöd på totalt 18 000 smakprover, vilket var mer än dubbelt så många som vi räknat med. Succé på alla sätt, säger Johanne Gabrielson.

Nu återstår att se hur inlösen av de 8 000 häften med rabattkuponger som delades ut kommer att ta sig, liksom ett uppföljande resultat av kampanjen.

Annons:
Annons:
Loading...