Prisjakts virala superhit: ”Vi har fått massor av mail, pm, likes, retweets och delningar”

Veckan virala bomb står Prisjakt för. Sajtens jobbannons där man söker en ”desillusionerad redovisningsansvarig” har väckt massor av uppmärksamhet. ”Spridningen är all over the place”, säger personalchefen Linus Jonkman.
Text: Mikael Sydner

”Som på alla ekonomiavdelningar är stämningen ungefär som i en Lars Norén-pjäs. Viktigt är att du inte kommer in och gör allt till en musical och förstör den dynamiken.”

Så kan man också marknadsföra en ledig tjänst.

Prisjakt struntar i den traditionella platsannonsmallen och argumenterar i stället med både humor och självdistans – med framgång.

– Vi har fått massor av mail, pm, likes, retweets och delningar över flera sociala medier. Just nu är vi förbi 300 000 läsningar. Det intressanta är att spridningen är all over the place och de som delar är inte människor i min bransch (HR) utan även marknad, sälj, privatpersoner och så vidare, säger Prisjakts personalchef Linus Jonkman som har skrivit annonsen.

KÖR EGEN STIL. Linus Jonkman har själv skrivit den uppmärksammade platsannonsen.

Hur många sökande har ni fått?
– Många! Uppemot 40, men dessvärre är det många som söker helt utan kvalifikationer, mest för att de tycker att Prisjakt verkar vara en schysst plats att jobba på – vilket vi i och för sig verkligen är. Vi söker en väldigt specifik kompetens, för en arbetsplats på en ganska liten ort, så därför blir antalet relevanta människor för tjänsten begränsat. En annons med stor spridning ger oss en möjlighet att verkligen nå den handfull av individer som är rätt för oss.

– Så med det sagt har vi i dagsläget kanske tio högintressanta kandidater (detta efter att annonsen funnits ute i 5 dagar).

Shetterstock
BOKSLUTSBLICK? ”Du har den där stadiga men döda blicken som kommer av att upplevt för många bokslut.”

Kommer vi att få se fler liknande platsannonser?
– Tveklöst! Att använda humor är ett grepp vi kört under en längre tid.

Vilken typ av platsannonser attraheras du själv av?
– Hm, jag har märkt att jag alltid blir imponerad av det som står ut från mängden, där det är uppenbart att någon tänkt till, snarare än att ta ”copy and paste” från samma slitna annonsmall som min bransch använt sedan 90-talet. Så det behöver inte vara roligt för att vara bra, det räcker med att den innehåller något eget, något genuint.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...