Prisjakts virala superhit: ”Vi har fått massor av mail, pm, likes, retweets och delningar”

Veckan virala bomb står Prisjakt för. Sajtens jobbannons där man söker en ”desillusionerad redovisningsansvarig” har väckt massor av uppmärksamhet. ”Spridningen är all over the place”, säger personalchefen Linus Jonkman.
Text: Mikael Sydner

”Som på alla ekonomiavdelningar är stämningen ungefär som i en Lars Norén-pjäs. Viktigt är att du inte kommer in och gör allt till en musical och förstör den dynamiken.”

Så kan man också marknadsföra en ledig tjänst.

Prisjakt struntar i den traditionella platsannonsmallen och argumenterar i stället med både humor och självdistans – med framgång.

– Vi har fått massor av mail, pm, likes, retweets och delningar över flera sociala medier. Just nu är vi förbi 300 000 läsningar. Det intressanta är att spridningen är all over the place och de som delar är inte människor i min bransch (HR) utan även marknad, sälj, privatpersoner och så vidare, säger Prisjakts personalchef Linus Jonkman som har skrivit annonsen.

KÖR EGEN STIL. Linus Jonkman har själv skrivit den uppmärksammade platsannonsen.

Hur många sökande har ni fått?
– Många! Uppemot 40, men dessvärre är det många som söker helt utan kvalifikationer, mest för att de tycker att Prisjakt verkar vara en schysst plats att jobba på – vilket vi i och för sig verkligen är. Vi söker en väldigt specifik kompetens, för en arbetsplats på en ganska liten ort, så därför blir antalet relevanta människor för tjänsten begränsat. En annons med stor spridning ger oss en möjlighet att verkligen nå den handfull av individer som är rätt för oss.

– Så med det sagt har vi i dagsläget kanske tio högintressanta kandidater (detta efter att annonsen funnits ute i 5 dagar).

Shetterstock
BOKSLUTSBLICK? ”Du har den där stadiga men döda blicken som kommer av att upplevt för många bokslut.”

Kommer vi att få se fler liknande platsannonser?
– Tveklöst! Att använda humor är ett grepp vi kört under en längre tid.

Vilken typ av platsannonser attraheras du själv av?
– Hm, jag har märkt att jag alltid blir imponerad av det som står ut från mängden, där det är uppenbart att någon tänkt till, snarare än att ta ”copy and paste” från samma slitna annonsmall som min bransch använt sedan 90-talet. Så det behöver inte vara roligt för att vara bra, det räcker med att den innehåller något eget, något genuint.

Granpa guidar till sina smultron i Stockholm: ”Väldigt uppskattad”

Grandpa gör en ny citykarta över Stockholm tillsammans med Scandic. ”Vår roll som Stockholmskännare är cementerad”, säger kedjans ägare.
Nyhet

Cervera inleder samarbete med Urb-it i Stockholm: ”Nytt sätt att möta konsumenten”

Cervera inleder ett samarbetet med Urb-it i Stockholm. Företaget levererar kedjans produkter från butik till mottagaren. ”Kunderna vill ha möjlighet att handla där den vill, när den vill och hur den vill”, säger Cerveras e-handels och omnikanalchefen.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi räknar med att ha självskanning i cirka 100 butiker innan årsskiftet”, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole Foods Market. Drygt en vecka efter nyheten om affären inleds spekulationerna om såväl motbud som möjliga konkurrenshinder.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Karl-Johan Persson slår tillbaka mot kritikerna: ”Vi kommer bli ledande digitalt”

H&M:s digitala transformation har gått för långsamt säger kritikerna. Vd Karl-Johan Persson håller inte med. ”Vi kommer att bli ledande inom detta område.”
Nyhet

16 nya varuhus blir det i år – nästa år är det Norrtäljes tur att få ett Dollarstore

Dollarstore fortsätter att öppna butiker i rasande takt. I år blir det 16 nya och nästa år fortsätter expansionen. Nu är det klart att lågpriskedjan öppnar en butik i Norrtälje.
Nyhet

Handeln i Stockholm utvecklas bäst på Östermalm – fortsatt tungt för city

Det är på Östermalm som handeln i Stockholm utvecklas bäst. Under första kvartalet ökade försäljningen av sällanköpsvaror med elva procent. Utvecklingen är dystrare för city.
Nyhet

Kalmar nästa steg i Busfrös expansiva strategi: ”I vår plan ingår ett 60-tal orter”

Second hand-konceptet Busfrö vill finnas på 60 orter framöver. Nyligen öppnade kedjan sin femte butik i Kalmar, ett ”flaggskepp light” som de själva kallar det.
Nyhet

Premiär för Byggmax Trädgård: ”Vi märker att efterfrågan är stor”

Byggmax har öppnat sin första trädgårdsbutik i Borlänge. ”Ingen annan kombinerar lågpris och drive-in inom trädgård”, säger Stefan Moseby, regionchef.
Nyhet

Tydligare fokus på varumärken ska dubbla intäkterna för Zalando

Planen är klar: Inom tre år ska den tyska e-handelsjätten Zalando Group ha dubblat intäkterna på den europeiska marknaden.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Hårjätten öppnar pytteliten salong – på trottoaren mitt i Stockholm

I samband med årets Pride-festival i Stockholm öppnar Wella en salong på Birger Jarlsgatan. På en kvadratmeter kan man få frillan fixad gratis. Tanken är att ta död på stereotyper kopplade till hår.
Nyhet

Markets analytiker tackar för sig: ”En fas i livet slutar, en ny börjar”

David Jansson var med och grundade Market. Nu väljer tidningens analytiker att tacka för sig och gå i pension. ”Livet är inte oändligt och jag vill hinna ägna mig åt annat”, säger han.
Nyhet

Twilfit summerar ett framgångsrikt 2016 – men 2017 har varit utmanande

När bokslutet nu är klart kan Twilfit summera ett framgångsrikt 2016. ”Vi har gjort många förbättringar”, säger vd Kajsa Claesson som emellertid medger 2017 börjat mer utmanande.
Nyhet