Foto: Agneta Renmark

Premiär för Nettos nya koncept: ”Efterlängtat”

I dag är det premiär för Nettos nya koncept i två butiker: en ombyggd i Kållered och en nyetablerad i Mullsjö. ”Vi har uppgraderat både sortiment och butiksmiljö”, säger Jan Richter, tillförordnad vd för Netto Sverige.
Text: Agneta Renmark
Foto: Agneta Renmark
Foto: Agneta Renmark

När den ombyggda Netto-butiken i Kållered öppnade klockan åtta i morse och bandet klipptes under högtidliga former av butikschefen Senad Zuta var det många nyfikna kunder på plats.

– Vi har haft stängt i tre veckor och nu är kundintresset över all förväntan, säger han.

Med en modernare och fräschare layout, varmare belysning och stora förändringar i sortimentet, siktar nu Netto in sig på att knipa kunder från både Ica, Willys och övriga konkurrenter på marknaden.

– Det här är verkligen efterlängtat. Vi har inte varit tillräckligt bra på färskvaror och halkat efter när det gäller det ekologiska, säger Jan Richter, även han på plats i Kållered.

Med hjälp av egna varumärket Go Eko med 240 nya produkter inom samtliga kategorier är målet att tio procent av produkterna som säljs ska vara ekologiska. Man har även fördubblat mängden kylar och frysar och plockat bort en del av de så kallade kampanjborden mitt i butiken.

– Enligt våra kundundersökningar är det många som tycker att de ger ett rörigt intryck. Nu har vi i stället skapat en luftigare och mer överskådlig känsla, där det är rent och snyggt och lätt att hitta, säger Jan Richter.

Ökat fokus på frukt och grönt samt eget butiksbageri för bake off-bröd och fikabröd ska lyfta syn- och doftintryck.

– Vi är redan en farlig utmanare vad gäller pris, vi vill vara det vad gäller kundupplevelsen också.

I maj öppnar ytterligare en omgjord Netto i Skärholmen. Efter sex till åtta veckor ska de tre butikerna utvärderas för att ytterligare kunna finslipa olika detaljer.

– Därefter siktar vi att uppgraderade ytterligare 13 butiker till Netto 2.0 under 2017, säger Jan Richter.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...