Foto: Agneta Renmark

Premiär för Nettos nya koncept: ”Efterlängtat”

I dag är det premiär för Nettos nya koncept i två butiker: en ombyggd i Kållered och en nyetablerad i Mullsjö. ”Vi har uppgraderat både sortiment och butiksmiljö”, säger Jan Richter, tillförordnad vd för Netto Sverige.
Text: Agneta Renmark
Foto: Agneta Renmark
Foto: Agneta Renmark

När den ombyggda Netto-butiken i Kållered öppnade klockan åtta i morse och bandet klipptes under högtidliga former av butikschefen Senad Zuta var det många nyfikna kunder på plats.

– Vi har haft stängt i tre veckor och nu är kundintresset över all förväntan, säger han.

Med en modernare och fräschare layout, varmare belysning och stora förändringar i sortimentet, siktar nu Netto in sig på att knipa kunder från både Ica, Willys och övriga konkurrenter på marknaden.

– Det här är verkligen efterlängtat. Vi har inte varit tillräckligt bra på färskvaror och halkat efter när det gäller det ekologiska, säger Jan Richter, även han på plats i Kållered.

Med hjälp av egna varumärket Go Eko med 240 nya produkter inom samtliga kategorier är målet att tio procent av produkterna som säljs ska vara ekologiska. Man har även fördubblat mängden kylar och frysar och plockat bort en del av de så kallade kampanjborden mitt i butiken.

– Enligt våra kundundersökningar är det många som tycker att de ger ett rörigt intryck. Nu har vi i stället skapat en luftigare och mer överskådlig känsla, där det är rent och snyggt och lätt att hitta, säger Jan Richter.

Ökat fokus på frukt och grönt samt eget butiksbageri för bake off-bröd och fikabröd ska lyfta syn- och doftintryck.

– Vi är redan en farlig utmanare vad gäller pris, vi vill vara det vad gäller kundupplevelsen också.

I maj öppnar ytterligare en omgjord Netto i Skärholmen. Efter sex till åtta veckor ska de tre butikerna utvärderas för att ytterligare kunna finslipa olika detaljer.

– Därefter siktar vi att uppgraderade ytterligare 13 butiker till Netto 2.0 under 2017, säger Jan Richter.

Handeln sluter upp och stöttar de som drabbades av den stora branden i London

Handeln stöttar de drabbade av den stora branden i centrala London. Det anrika varuhuset Harrods har bland annat skänkt en miljoner pund till genom Röda korset.
Nyhet

Karlstads cityhandel under press när externhandeln växer: ”Samma kunder”

Externa köpcentrum Bergvik och Välsviken växer. Det sätter press på cityhandeln i Karlstad. ”Vi konkurrerar om samma kunder”, säger cityledaren Maria Dahlbom.
Nyhet
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Årets centrumutvecklare tackar för sig: ”Vi har vänt den negativa utvecklingen”

Björn Mortensen har lett Kalmar City till stora framgångar. I år blev han utnämnd till Årets centrumutvecklare i Sverige – nu tackar han för sig.
Nyhet

Jätterevansch för byggvaruhusen: ”Otroligt stark säljökning”

Byggvaruhandeln tog rejäl fart i maj. Försäljningslyftet blev 5,5 procent. ”Otroligt starkt”, säger branschorganisationens vd Ulf S. Gustafsson.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Finansinspektionen ger Klarna tillstånd att bli bank – vill utmana som Ryanair

Klarna har fått banktillstånd av Finansinspektionen. Nu vill företaget omvandla banksektorn och utmana de stora jättarna.
Nyhet

Per Geijer om nya reglerna för kameraövervakning: ”Frihet under ansvar”

Ett steg i rätt riktning – men många oklarheter. Det säger Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer om de nya reglerna för kameraövervakning. ”Gör man fel kommer det att svida.”
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Hårjätten öppnar pytteliten salong – på trottoaren mitt i Stockholm

I samband med årets Pride-festival i Stockholm öppnar Wella en salong på Birger Jarlsgatan. På en kvadratmeter kan man få frillan fixad gratis. Tanken är att ta död på stereotyper kopplade till hår.
Nyhet

Kultlurens comeback försenad: ”Svårt att få några leveransdatum”

Nylanseringen av den finska mobiltelefontillverkaren Nokias kultlur 3310 försenas i Sverige. ”Vi vet inte när de kommer att levereras”, säger Nora Ay, presschef på Netonnet.
Nyhet

Newport siktar på Europa: ”Vi ser en extrem potential, främst inom e-handel”

Med fem fysiska butiker och en e-handel som omsätter 65 miljoner kronor tar nu den svenska heminredningskedjan Newport sikte på Europa.
Nyhet

Glesbygdsbutiken som storsatsar: ”Ser mer möjligheter än problem”

När andra lägger ner på småorter trycker handlarparet på gasen. Nu dubblar de säljytan för Ica Nära-butiken i Blattnicksele. ”Vi breddar utbudet och bygger ett ´Truck stop´”, säger Mathias Bäcklund.
Nyhet

Utmanande maj för H&M: ”Tuffa förutsättningar under första delen”

H&M:s försäljning växte fyra procent i maj. ”Den påverkades av tuffa marknadsförutsättningar”, säger vd. För hela andra kvartalet har klädjättens försäljning ökat med fem procent.
Nyhet

Utbrytarna från JC fortsätter att växa – öppnar butik i Luleå

Jeansbolaget öppnar i Smedjan i Luleå. Öppningsdatum är satt till 1 september. ”Luleå får en riktig jeansbutik med välkända varumärken”, säger ägaren.
Nyhet

Cubus strategi: Växa genom att öppna på mindre orter och förtäta

Cubus 80 butiker i Sverige ska bli 100 inom några år. Det genom att öppna fler butiker där kedjan redan finns men även på mindre orter.
Nyhet