Paradiset låter kunderna bli delägare – för att kunna växa: ”Uppdaterad kooperation”

Paradiset blir första livsmedels­kedjan i världen som gör kunderna till delägare med hjälp av massfinansiering, så kallad crowdfunding. Lockbetet? Generösa rabatter på inköpen.
Text: Agneta Renmark

­– Vi vill bygga en stabil bas för att kunna expandera både i Sverige och utomlands.

Det säger Johannes Cullberg, grundare och vd för den ekologiska och prisbelönta matkedjan, som profilerar sig med ”naturlig” mat och hög andel ekologiska och närproducerade produkter.

Han har tänkt i termer av crowdfunding i många år men inte känt att tiden varit mogen förrän nu:

– Det här är ett sätt att göra kunderna till delägare, en modern och mer uppdaterad form av kooperationstanken.

Inspirationen är hämtad från Park Slope Food Coop i Brooklyn i New York, en livsmedelskedja som omsätter 50 miljoner dollar per år och där medlemmarna handlar till lägre priser. 

– Deras matbutiker är otroligt lönsamma och omsätter 700 000 kronor per kvadratmeter, säger Johannes Cullberg.

Från och med 26 september och 20 dagar framåt har alla som vill möjlighet att köpa in sig i Paradiset via crowdfundingsajten fundedbyme.se. För tusen kronor får köparen tio aktier, vilket i sin tur ger 20 procent rabatt på varje köp.

– Det är lite annat jämfört med den bonus som andra livsmedelskedjor erbjuder sina stamkunder!

Hur får ni ekvationen att gå ihop?
– Ja, om alla som handlar i våra butiker skulle få 20 procent så skulle det ju inte funka. Men jag räknar med att vi på det här viset får ett bra genomsnitt, säger Johannes Cullberg.
 

I dag har Paradiset tre butiker i Stockholmsområdet: en i city, en på Södermalm och en i Nacka.

Tanken är att kunderna ska fungera som Paradisets ambassadörer, vilket ska höja såväl omsättning som lönsamhet.

– Vår utmaning är att få kunderna att förstå att vi inte är särskilt dyra utan att man kan handla all sin mat hos oss.

Är det för att det går knackigt som ni behöver få in nytt kapital på det här viset?
– Absolut inte, alla våra tre butiker rullar på enligt plan. Men det är klart att man måste ha in pengar när man har stora tillväxtplaner. 

I dagarna kommer påkostade kampanjfilmer för satsningen att rulla ut på hemsidan och i sociala medier.

– Målet är att få så många som möjligt att bli delägare. Vårt första mål är att ta in åtta miljoner kronor men om efterfrågan blir väldigt stor kan vi gå upp till 24 miljoner, säger Johannes Cullberg. 

Annons:
Annons:
Loading...