Öka försäljningen med digitala skärmar – ny teknik skapar möjligheter

Tekniken för digitala skärmar i butikerna utvecklas snabbt – och öppnar för nya, säljdrivande lösningar. ”En het trend är sensorteknik ”, säger Joakim Abrahamsson på teknikleverantören NEC.
Text: Kalle Östgren

Tre trender: 

  • Sensorteknik och styrda -budskap.
  • Spegelglas. 
  • Touch-skärmar. 

Trendspanare: Joakim Abrahamsson, NEC.

Bättre upplösning, större och mer interaktiva. 

– Skärmarna blir allt vassare, men fortfarande används medie-kanalen ofta som ”digitala affischer” med envägskommunikation och raka kampanjerbjudanden, säger Joakim Abrahamsson, försäljningsansvarig för digitala skärmar hos NEC.

Han ser tre trender som kan öka försäljningen:

– Med ny sensorteknik kan digital skyltning reagera på vad som händer i omgivningen. Skärmen kan visa ett grundbudskap, om en kund närmar sig byts budskapet, till exempel till en aktuell rabatt, och om kunden plockar upp varan visas ett tredje budskap, till exempel ett sambandserbjudande med kex till osten.

Metoden gör också att butiken kan samla data om vilka budskap som lockar mest och mäta kundflöden.

– Det går snabbt att byta erbjudande till det som ger mest försäljning, det är betydligt enklare att ändra budskap i en PC än att trycka om skyltar eller affischer.

En andra trend är att utnyttja spegel-glas för kommunikation.

Tekniken bygger på att bakifrån projicera text och bild på ytor med svart bakgrund som kläs med spegelglas.

– Utnyttja glasen som säljytor där kunderna på ett naturligt sätt speglar sig, till exempel i avdelningar för kläder, smink och hälsa. Det kan ge en riktig ”wow-upplevelse” att överraska med ett bra erbjudande.

En tredje trend är touch-skärmar i storformat.

– De flesta svenskar har i dag en smartphone. Det gör att steget till att interagera med en större touchskärm inte blir särskilt stort. Skärmen kan arbeta på olika sätt, allt från att visa var varan som kunden söker finns i butiken till att erbjuda köp från ett utökat sortiment och hemleverans direkt via skärmen.

Joakim Abrahamsson menar att butiker kan ha mycket att vinna, utan att behöva investera stort.

– Våga testa i liten skala, säger han.

Annons:
Annons:
Loading...