Foto: Andreas Heneborn

Odd Molly sålde mer under årets första kvartal: ”Tillväxten drevs i egna kanaler”

Odd Molly ökade omsättningen med sju procent under första kvartalet. ”Vi borde vara nöjda men vill se ännu starkare driv i försäljningen”, säger vd Anna Attemark.
Text: Daniel Norman

Odd Molly ökade omsättningen

Angett i miljoner kronor. Förra årets siffra inom parantes.
Nettoomsättning: 126,1  (117,7)
Rörelseresultat:  7,5 (8,5)
Resultat efter skatt: 4,7  (5,9) 

Nettoomsättningen uppgick till 126,1 miljoner kronor januari till mars i år, en ökning med sju procent om man jämför med samma period förra året. 

– Tillväxten drevs av våra egna kanaler med starkast ökning i webbshopen, medan grossistförsäljningen var i nivå med föregående år, säger Anna Attemark.  

Omsättningen inom detaljhandelsverksamheten ökade med 19 procent. Förutom en god utveckling för näthandeln var antalet egna butiker fler än motsvarande period förra året, 18 mot 14. 

Rörelseresultatet landade på 7,5 miljoner kronor mot 8,5 miljoner kronor första kvartalet i fjol. En kombination av lägre bruttomarginal kombinerat med kostnader för expansion uppges vara skälet. 

– Vi visar fortsatt lönsamhet och nådde en rörelsemarginal på sex procent jämfört med 7,2 procent samma kvartal föregående år, säger Anna Attemark. 

Odd Molly tänker fortsätta växa med lönsamhet. 

– Vi tar successivt nya initiativ internationellt, där speciellt USA utvecklas positivt. Under kvartalet öppnade vår partner i USA en ny butik i Boulder, Colorado och driver nu sammanlagt tre butiker i delstaten, säger Anna Attemark. 

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...