Foto: Per Ranung

Nykomlingarna drev upp försäljningen vid landets köpcentrum förra året

Försäljningen fortsätter att öka i köpcentrum och på handelsplatser. Förra året var tillväxten fyra procent. Det var nykomlingarna som bidrog till lyftet.
Text: Daniel Norman

– Tillväxten i köpcentrum och handelsområden är starkt kopplad till nyetableringar, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research, i en kommentar. 

Det är HUI som tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers kartlaggt utvecklingen för köpcentrum och handelsplatser i Sverige. 

Försäljningen ökade med elva miljarder kronor förra året, ett lyft på fyra procent från året innan. Köpcentrum och handelsplatser stod för närmare två femtedelar av den totala försäljningen inom detaljhandeln. 

Det var som sagt var nykomlingarna samt de utbyggda handelsplatserna som drev på utvecklingen. Mall of Scandinavia är ett exempel, Avion Shopping i Umeå ett annat. 

– Byggtakten har varit hög i Sverige under de senaste åren och många vita fläckar har täckts. En redan hög konkurrens i kombination med en snabbt växande e-handel innebär att vi kan vänta oss en lägre tillväxt framöver, säger Tobias Rönnberg. 

HUI konstaterar att intresset för att etablera ny handelsyta avtar. Fram till 2025 planeras 2,4 miljoner kvadratmeter ny handelsyta, vid förra årets kartläggning vad motsvarande siffra 2,6 miljoner kvadratmeter. 

Men den höga byggtakten kommer att hålla i sig ett tag till skriver HUI i ett pressmeddelande. Fram till 2020 planeras det drygt en miljon kvadratmeter ny handelsyta.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...