Ny teknik låter kunden se möbeln i hemmamiljö: ”Underlättar köpbeslut”

Med hjälp av en app ska kunden själv kunna se hur Ikea-möblen passar i hemmet. Inom kort lanserar möbeljätten den världen över. ”Tekniken kommer att förändra spelplanen för detaljhandeln”, säger Michael Valdsgaard på Ikea.
Text: Daniel Norman

Ikea Place heter appen som inom kort lanseras världen över. Med hjälp av Augumented Reality (AR) ska kunden sitta hemma och se hur en möbel ur kedjans sortiment passar in i hemmet. Alla produkter återges skalenligt i 3D.

Ikea utlovar en 98-procentig exakthet. Tekniken är så precis att kunderna till och med ska kunna se strukturen på möbeltyget eller hur belysning och skuggor återges kring produkten. 

– Ikea Place gör det lättare att fatta köpbeslut i ens eget hem. Man inspireras och kan testa många olika produkter, stilar och färger, i verkligen rumsmiljöer genom ett enkelt svep med fingret. På samma sätt som internet ser vi att AR tillsammans med VR (Virtual Reality) kommer att förändra spelplanen för detaljhandeln. Skillnaden är att det den här gången kommer att gå mycket snabbare, säger Michael Valdsgaard, chef för digital transformation på Inter Ikea systems. 

Fler än 2000 av Ikeas produkter kommer att finnas tillgängliga i appen. Till en början fokuserar på större vardagsrumsmöbler. Kunden kommer också att kunna köpa dem direkt från appen. 

Ikea Place bygger på Apples Arkit-teknik och Ikea är först ut med att använda sig av den. 

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...