Ny roll för laddad storsäljare hos Designtorget: ”Symbol för att värna staden”

Få föremål har fått en sådan känslomässig roll som stenlejonen på Drottninggatan i Stockholm. Det märks hos Designtorget, där lejonen är storsäljare – men efter terrordådet med en ny, allvarligare laddning.
Text: Kalle Östgren

Originalen beställdes av Stockholms stad redan 1995 för att bidra till säkerheten på Drottninggatan. De 800 kilo tunga ”Lejonhanarna” skapades av gotländske konstnären Anders Årfält (och följdes av ”Lejoninnor” på flera andra platser i Stockholmsområdet).

Sedan 2016 säljs ”Stockholmslejonen” som miniatyrer hos Designtorget, som bygger sin verksamhet på samarbeten med designers och småskaliga producenter.

Miniatyrerna blev snabbt en storsäljare som traditionell souvenir.

POPULÄRA. ”I dag är lejonet en symbol för Stockholm snarare än en souvenir”, säger Josefine Wikström Nilsson på Designtorget.

Men den emotionella laddningen förändrades efter vad som hände på Drottninggatan på eftermiddagen fredagen den 7 april 2017. Och de köps nu av ännu fler, inte bara besökare utan också av stockholmarna själva.

– I dag är lejonet en symbol för Stockholm snarare än en souvenir, säger Josefine Wikström Nilsson, pr-ansvarig hos Designtorget.

Kedjan har själv inte drivit försäljningen av lejonen, som sålde slut på ett par dagar efter terrordådet.

– Det var framför allt i sociala medier som många associerade lejonet till vad som hände på Drottninggatan. De har blivit en symbol för att värna staden, livet och att vi ska vara rädda om varandra, säger Josefine Wikström Nilsson.

Vd-bytet hos Coop Sverige

Annons:
Annons:

Axfoods apotekssatsning

Loading...