Ny rapport slår fast: Lågpriskedjorna vinnare när e-handeln tar fart

Inom ett par decennier kommer så mycket som 60 procent av den totala handeln ske på nätet. Köpcentrum får det svårt, medan lågpriskoncept, främst inom mat, kommer att expandera kraftigt. Allt enligt den färska rapporten ”Handelns betydelse, då nu och i framtiden”, som presenterades i Almedalen.
Text: Michael Sandsjö

När Handelns ekonomiska råd nyligen presenterade rapporten ”Handelns betydelse, då, nu och i framtiden var ett tydligt: Kampen om marknadsandelar mellan den fysiska handeln och den accelererande e-handeln hårdnar och kommer att leda till stora konsekvenser både för företagen och för kunderna.

Om det pratade bland annat Mats Bergman, professor i nationalekonomi och ledamot i Handelns ekonomiska råd, i Almedalen.

– Vi kan aldrig vara helt säkra, men enligt våra prognoser kan så mycket som 60 procent av detaljhandeln vara digitaliserad inom ett par decennier. Vissa delar, som lyx- och lågprisvaror tror vi kommer att förbli fysisk längre. Det gäller även de som lockar till impulsköp och den mer upplevelsebaserade handeln, säger Mats Bergman.

Den avgörande kampen kommer, enligt rapporten, att stå mellan köpcentrum och den nämnda e-handeln.

Vinnare: e-handeln.

Så kallade ”superstores”, som är stora i USA, betraktas som en joker i sammanhanget.

– Vi tror också att lågpriskoncepten kommer att expandera ännu mer. Inte minst som en effekt av de många nyanlända, säger Mats Bergman.

Som också passar på att skicka med en egen spaning, som inte finns med i rapporten.

– E-handeln med mat kommer att växa jättesnabbt och jag blir inte förvånad om dagligvarubutikerna på nätet kommer att köra hem maten i mycket större utsträckning än i dag. Samtidigt skulle de kunna leverera annat. Post, till exempel, säger Mats Bergman.

Till sist, omnikanal.

Ja, det kommer att vara en nödvändig modell framöver, men inte för alla.

Marknadsledarna inom dagligvaruhandeln och de största företagen inom sällanköpshandeln som kontrollerar sina egna varumärken har att vinna på att driva såväl fysisk butik som e-handel.

– Mindre aktörer har det inte, siar Mats Bergman.

Samma ämne:
Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...