Nu tar leksaksjätten upp kampen mot Amazon – satsar hundra miljoner dollar

Amerikanska Toys R Us storsatsar på en digital uppryckning med modernare sajt och mer e-handel. ”På ett par år måste vi komma ikapp tio års utveckling.”
Text: Kalle Östgren

Toys R Us pressas av Amazon och erkänner att man hamnat efter i e-handelsracet.

Nu tar leksaksjätten konsekvenserna och meddelar att man kommer att storsatsa på en ny sajt, en del av en treårig hundramiljonerdollar-satsning.

Bättre shoppingupplevelse och enklare checkout är två nyckelpunkter.

Toys R Us kämpar i motvind med fallande försäljning. Under det senast redovisade kvartalet tappade kedjan tre procent i jämförbara butiker i USA – och när branschstatistik visar att andelen av den amerikanska sällanköpsförsäljningen nu passerat 15 procent sätter fingret på vikten av kedjans digitala satsning.

– Websajten fungerar verkligen som huvudingången för vårt varumärke, sex av tio av våra kunder besöker vår hemsida innan de bestämmer sig för att besöka någon av våra butiker, säger Lance Willis, global teknikchef hos Toys R Us, till USA Today.

Han tillägger:

– På ett par år måste vi komma ikapp tio års utveckling och innovation.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...