Foto: Shutterstock

Nu avslöjar H&M: Så mycket sålde vi för online under förra året

H&M-gruppen sålde för 29 miljarder konor på nätet förra året. Det utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. I år väntas ökningen landa på över 25 procent samtidigt som de fysiska H&M-butiker tros få det fortsatt tufft.
Text: Daniel Norman

I dag håller H&M en kapitalmarknadsdag. Market finns på plats för att rapportera. 

Inför det släpper H&M detaljer om försäljningen online. 2017 sålde koncernen för 29 miljarder kronor på nätet. Kanalen står därmed för 12,5 procent av den totala försäljningen. Lönsamheten är god, online stod för 22 procent av H&M-gruppens rörelseresultat. 

New business, det vill säga Cos, Arket, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home och & other stories, sålde för 17 miljarder kronor under 2017. Det utgör sju procent av den totala försäljningen. 

”Som en följd av det pågående skiftet i branschen och H&M-gruppens pågående förändringsarbete bedöms 2018 att bli fortsatt utmanande. H&M:s försäljning i jämförbara butiker förväntas bli fortsatt negativ med en gradvis förbättring under året”, skriver H&M i ett pressmeddelande. 

Ett stort varulager från fjärde kvartalet på grund av obalanser i sortimentet leder till höga prisnedsättningar vilket kommer att påverka resultatet negativt under början av året, konstaterar koncernen. 

Samtidigt tros försäljningen online samt för de nya varumärken att stiga med minst 25 procent vardera. 

”Försäljning i nyöppnade butiker netto förväntas ge ett tillskott om cirka fyra procent till H&M-gruppens försäljning under 2018. Sammantaget bedöms det finnas goda möjligheter till ett något bättre resultat för helåret jämfört med föregående år”, skriver H&M. 

Koncernen spår att försäljningen online kommer att fortsätta att öka kraftigt fram med runt 20 procent per år och nå 75 miljarder kronor 2022. New business väntas ha en tillväxt på minst 25 procent per år och därmed nå en försäljning på 50 miljarder kronor vid den tidpunkten. 

”Försäljningen i nyöppnade butiker väntas ge ett tillskott om cirka en-tre procent per år till H&M-gruppen. Till detta finns det stora möjligheter till ytterligare försäljningstillskott från två separata och helt nya affärsmodeller som bolaget håller på att utveckla”, skriver H&M. 

H&M-gruppens spår också att försäljningen i jämförbara butiker ska kunna bli positiv från 2019 tack vare det förändringsarbete som genomförs.  

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...