Nordströms recept mot sjunkande lönsamhet: minivaruhus i Hollywood

Amerikanska varuhuskedjan Nordstrom brottas liksom många av sina kollegor och konkurrenter med stora lönsamhetsproblem. Men nu testar Nordstrom ett miniformat där kunderna kan beställa varor från nätet och ta del av kedjans tjänsteutbud.
Text: Susan Berzelius

Premiären för Nordstrom Local sker i West Hollywood utanför Los Angeles i början av oktober.

På 300 kvadratmeter, att jämföra med ett genomsnittligt Nordstrom på 13 000 kvadratmeter, ska kunderna dels kunna beställa och hämta varor från nätet, dels kunna på ta del av olika tjänster; Manikyr, skrädderi, styling och reklamationer ska samsas på den begränsade ytan.

– Allt eftersom konsumentbeteendet fortsätter att ändras måste vi trots allt kunna erbjuda fantastisk service, vara snabba och tillgängliga, säger Shea Jensen, Nordstroms vice vd och ansvarig för kundupplevelse i varuhusen.

Butiken i West Hollywood är ett försök att finnas där kunderna är, men utan stora lager, ytor och mängder av personal.

Nordstrom Local erbjuder en stylingavdelning, åtta provrum och en kombinerad kaffe- och vinbar där kunderna kan slappna av i väntan på att träffa en personlig stylist.

Nätorderna kan antingen hämtas vid entrén eller levereras direkt till bilen.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...