Foto: Daniel Norman

Nordstan jagar bort gängen med klassisk musik: ”Trivs inte med det”

Musik kan påverka hur vi beter oss och konsumerar. Det har flera köpcentrum tagit fasta på. Nordstan i Göteborg till exempel spelar klassisk musik för att skrämma bort ungdomsgängen.
Text: Daniel Norman

– På kvällar och nätter, eller fram till midnatt då som vi har öppet, så vistas det folk som inte har någonting att göra och det kan bli lite gäng ibland. De trivs ju med att vara inomhus under tak. Sätter man på lite klassisk musik så trivs de inte jättebra med det, säger Christer Jagefelt, teknisk chef för Nordstan, till Musikguiden i P3. 

Han konstaterar att det ena stunden handlar om att få folk att trivas i Nordstan, andra stunden att de inte ska trivas lika mycket. 

– Vi vill ha rätt sorts folk inne, om man väljer rätt typ av musik så kan man få dem att inte uppskatta musiken och då undviker man den platsen. 

Väla, utanför Helsingborg, använder musik både för att skapa en skön stämning för kunderna men också för att peppa personalen. 

– Vi har lite högre musik i personalingångarna och våra soprum. Det är för att man ska bli på gott humör och tycka att det känns lite mer välkomnande och trevligt på jobbet, säger Ulrika Nordström, marknadsansvarig, till radioprogrammet. 

Mariebergs galleria utanför Örebro väljer bort musiken helt. 

– Vi har valt att ha det lite lugnt när man går och shoppar. Sen möts man av olika typer av musik när man kommer in i våra olika butiker, säger Sofie Källgren, marknadsansvarig. 

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...