Foto: Jamin Pirnia

Nätsatsning ska lyfta Volt till nästa nivå: ”Tillväxten sker uteslutande online”

Volt forsätter att växa i Sverige, inte bara i fysisk form. Kedjan har lanserat e-handel i Sverige. ”Vi ser redan positiva effekter”, säger vd Toni Collin.
Text: Daniel Norman

I april lanserade e-handel i Sverige. Enligt Toni Collin var det en självklarhet att ta det steget. 

– Tillväxten inom för sällanköpsvaror sker i dag inte i fysisk butik, utan det sker uteslutande online, säger han till Market. 

Där ser Volt ett omnikanal-erbjudande som vägen framåt. 

– Vi upplever redan positiva ROBO-effekter (Research Online, But Offline red. anm.), säger Toni Collin som berättar att det nätsatsningen enligt plan sedan start. 

– Vi har hamnat på en bra nivå. Vi ser fram emot en spännande resa, där vi också önskar att förbättra och vidareutveckla kanalsamverkan mellan web och våra fysiska butiker. 

I slutet av 2016 hade Volt 35 butiker i Sverige, planerar ni att växa fysiskt? 
– Vi har i dagsläget 38 butiker och har ytterligare tre på gång. Vi öppnar bland annat i Kristianstad och Halmstad, säger Toni Collin. 

Han ser utrymme för kedjan att växa ytterligare och nämner Stockholm och Jönköping som områden vilka kedjan kikar på. 

Hur går det för Volt i Sverige? 
– Bra.

2016 omsatte kedjan 250 miljoner kronor i Sverige visar bokslutet, en ökning med över 18 procent från året innan. Tilläggas ska att Volt öppnade sex nya butiker under året. Rörelseresultatet försämrades från 10 miljoner kronor 2015 till 5,5 miljoner kronor 2016. 

Annons:
Annons:
Loading...