Foto: Pressbild

Nätmatens stora bakslag

E-handeln med livsmedel bromsade in 2016. Tillväxten blev betydligt lägre än prognosen. ”För tidigt dra slutsatser”, säger Jonas Ogvall.
Text: Thomas Ohlén

Nätmaten i siffror

                              Q4       2016
Middagslösningar  4%     15 %
Lösplock               39%    44%
Totalt                    23%    30%

Siffrorna avser försäljningstillväxten och baseras på uppgifter som rapporteras från Axfood, Bergendahls, Coop, Familyfood, Ica, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid och Årstiderna.

Källa: D-food (Svensk Digitalhandel)

Svensk Digitalhandel spådde att årsförsäljningen av livsmedel på nätet skulle växa med 38 procent men tillväxttakten blev låg sista fjärdedelen av 2016 och därför nådde kanalen bara 30 procent.

Huvudförklaringen var middagslösningar.

Ökningen blev fyra procent oktober-december.

– Middagslösningar uppvisade en av de lägsta tillväxttakterna som vi har uppmätt i D-food Index, säger organisationens vd Jonas Ogvall om siffrorna för sista kvartalet.

Däremot ökade intresset för lösplock – med en uppgång på 39 procent 2016 års avslutande tre månader.

Den ackumulerade tillväxten för lösplock uppgick därmed enlig D-food Index till 44 procent på helåret.

– Det är för tidigt att dra några slutsatser av detta.

Trots den oväntat svaga utvecklingen är dagligvaror en av de branscher som växer mest på nätet.

– Tillväxttakten är en av de starkaste i e-handeln, säger Jonas Ogvall.

Postnord, HUI och Svensk Digitalhandel presenterar E-barometern för hela detaljhandeln 21 februari.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...