Foto: Carolyn Cox

Nätjätten Amazon poppar upp hos matkedjan Whole Foods Market

I somras köptes Whole Foods Market av Amazon. Nu ökar e-handelsjätten närvaron i sina matbutiker med pop up-butiker. ”Amazon laddar med priserbjudanden inför helgerna”, kommenterar analytikern Karen Short.
Text: Kalle Östgren

Under den här veckan öppnar Amazon pop up-butiker med hemelektronikprodukter hos sin matkedja Whole Foods Market.

De bemannade Amazon-butikerna kommer till en början att öppna hos Whole Foods Market i Chicago, Rochester Hills, Davie, Pasadena och Denver.

Amazon finns redan hos mer än hundra butiker i sin matkedja i form av produkter, bland annat säljer Whole Foods Market elektronikprylar som Amazon Echo, Echo Dot, Fire TV och plattorna Kindle och Fire.

Nu ökar Amazon närvaron inför Black Friday, Cyber Monday och julhandeln.

Amazon och Whole Foods Market rapporteras planera att i början av nästa vecka, som är Thanksgiving- och Black Friday-veckan, börja erbjuda flera av sina enheter med prisnedsättningar på 20-30 dollar, cirka 200-250 kronor.

Pop up-butikerna kommer också att marknadsföra medlemskap hos nätjättens premiumklubb Amazon Prime med Prime Video-erbjudandet.

Karen Short, analytiker hos Barclays Capital, noterar i Supermarket News att Amazon inför helgerna laddat upp med sin röststyrningsenhet Amazon Echo till kraftigt nedsatt pris vid kassorna hos Whole Foods Market.

Priset för Amazon Echo hos matkedjan: 79,99 dollar, jämfört med 99,99 dollar hos Amazon på nätet.

– Amazon ökar sin fysiska närvaro inför de stora handelshelgerna, säger Karen Short.

Annons:
Annons:
Loading...