Vendela Kjerner

Modekedja till Sverige

Den amerikanska accessoarkedjan Claire's kommer till Sverige. Bakom satsningen står den tidigare Glitter-vd:n Björn Krasse som siktar på ett 50-tal butiker.
Text: Daniel Norman

– Målet är ett 80-tal butiker i Norden, men potentialen är väldigt mycket större. Bara i Sverige är potentialen 50 butiker. Vi kommer att öppna 30 butiker i Sverige inom fem år, säger Björn Krasse till Habit.

Claire's säljer accessoarer till yngre tjejer. Kedjan har 3 500 butiker i 36 länder. I Sverige öppnas den första i Farsta centrum följt av Täby centrum. Det är även klart att det blir en butik i Mall of Scandinavia i Solna. Man letar främst lägen i köpcentrum och i citykärnor där det rör sig mycket folk.

Förutom Björn Krasse finns bland annat Joakim Höök, vd för Hööks hästsport, och Anders Falk, ägare till Bygghemma.se, med i satsningen.

Björn Krasse själv var tidigare vd för Glitter men han menar att kedjorna inte konkurrerar om samma kunder.

– Claire's slutar där Glitter tar vid. Målgruppen är yngre, mellan 13-8 år men har en kärnkund som är mellan 8-13, säger han.

I dag är han vd för Exotic Snacks, ett jobb han inte planerar att lämna. Andra kommer att ta hand om driften av Claire's.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...