Modejättarna överens: "Nyproduktionen den största miljöboven"

Återvinning och återanvändning är två av de stora utmaningarna för alla branscher just nu. För klädindustrin kan det sammanfattas med en fråga: Hur kan vi få våra plagg att leva längre?

Ur ett globalt perspektiv är den svenska modeindustrin hållbar – men för att möta framtidens miljöutmaningar behövs mer.

En av de centralare frågorna: hur kan vi ge våra kläder längre livslängd?
Politisk draghjälp, ett större ansvar från producenterna och en rejäl portion pengar var några av svaren när företrädare från bland annat H&M, KappAhl, Svensk Handel och Handelshögskolan samlades för en paneldebatt i Almedalen under måndagen.

– Nyproduktion är den största miljöboven. Vi behöver hitta nya sätt att ge våra plagg längre livslängd, säger Maria Sandow, Kanslichef på svensk Handel Stil.

Att hyra ut kläder och samla in plagg av konsumenterna för re-design och vidareförsäljning var bara två av flera möjligheter som diskuterades under debatten.

Forskningsprogrammet Mistra Future Fashion satsar 110 miljoner kronor under åtta år för att göra Sverige ledande på hållbart mode.

Jätten H&M har en egen plan som säger att samtliga kläder som klädjätten  tillverkar vara återvinningsbara, 2030. Även KappAhl har höga mål.

– Vi har sagt att hälften av det vi producerar ska vara återvinningsbart 2025. För att nå dit satsar vi mycket på utbildning för vår personal och pratar med våra kunder om vad de förväntar sig, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på KappAhl.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...