Foto: Daniel Norman

Modehandeln drog upp priserna

Kraftiga prishöjningar på kläder bidrog till att inflationstakten ökade i februari.
Text: David Jansson

Konsumentpriserna steg med 0,7 procent från januari till februari. Det visar senaste konsumentprisindex (KPI) från Statistiska centralbyrån (SCB).

Under motsvarande period förra året steg konsumentpriserna bara med knappt hälften så mycket, närmare bestämt 0,3 procent.

En viktig förklaring till prisstegringen på 0,7 procent från januari till februari i år är utvecklingen i modehandeln, där priserna på kläder ökade med hela 5,1 procent.

Men priserna höjdes också på många andra sällanköpsvaror, bland annat hushållstextilier (3,5 procent), hemelektronik (1,9 procent) verktyg, elartiklar och trädgårdsredskap (1,3 procent) och husgeråd (0,6 procent).

Inflationstakten, det vill säga förändringen av konsumentpriserna under de senaste 12 månaderna, var 1,8 procent i februari, att jämföra med 1,4 procent i januari.

Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi…
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole…
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela…
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem…
Nyhet