Misslyckad Black Friday kan stjälpa hela november

Den här veckan rivstartar julhandeln när butikerna går all in på Black Friday. ”Den är extremt viktig, make it or break it så att säga”, säger Anton Nilsson, marknadschef på Webhallen.
Text: Daniel Norman

Tror på rekord

Förväntningarna inför årets Black Friday är stora och många tror på nya försäljningsrekord. En undersökning som shoppingplattformen Bonial.se genomfört bland sina användare visar att hela 76 procent är positivt inställda till Black Friday.

  • I genomsnitt planerar de att spendera 1 785 kronor på shopping under fredagen. De flesta har ingen plan för sina inköp. 25 procent tänker genomföra julklappsinköp. 26 procent är på jakt efter kläder och skor, 20 procent efter hemelektronik, 14 procent efter möbler och inredning, 13 procent efter leksaker och 12 procent efter saker till hemmet.
  • 40 procent av de som deltog i undersökningen planerar att göra sina inköp i ett köpcentrum, 32 procent i butiker och 28 procent online.

Black Friday är inte längre någon apart amerikansk företeelse som några svenska aktörer försöker härma. Fenomenet är här för att stanna och i handeln laddas det för shoppingfest på fredag. Dagen ses om extremt viktig.

– Inte för att vi är oroliga på något sätt men det är definitivt Black Friday som avgör ödet för november månad och till stor del även för hela Q4-resultatet, säger Anton Nilsson.

Webhallen har stora planer.

– Men vi återuppfinner inte hjulet här. Kärnan av det hela är bra priser på produkter i stora volymer helt enkelt, säger Anton Nilsson.

Även Jollyroom ser Black Friday som viktigt.

– Vi ser det som ett ypperligt tillfälle att visa upp vår nätbutik för nya kunder och sprida varumärket genom ett annorlunda och roligt koncept, säger marknadsansvarig Jessica Egman.

Qliro lockade 3,5 miljoner besökare till sina e-butiker förra året.

– Vi kommer även i år att ha unika erbjudanden och aktiviteter under hela dygnet, säger Erik Löfgren, kommunikationsansvarig.

Företaget samlar topperbjudanden från sina e-handlare på sajten Qlipify.com.

Black Friday är inte bara ett nätfenomen. Även inom den fysiska handeln slås det på stora trumman.

– Vi kommer att köra ett starkt erbjudande riktat till våra klubbmedlemmar, säger Erika Dalle, marknadschef på Cervera.

Elgiganten räknar med 1,3 miljoner kundbesök, i butik och online. Förra året blev anstormningen så stor vid midnatt, när rean drog igång, att sajten gick ned eller var svår att handla från.

– Vi har genomfört tester över hela året för att klara mer än dubbelt så mycket trafik mot vad vi hade som mest förra året, säger Niclas Eriksson i en kommentar.

För Media Markt blir fredagen startskottet på julförsäljningen.

– I år tar vi konceptet till ytterligare en nivå. Vi kommer att fira Black Friday hela veckan, säger kommunikationschef Anna Sjödin.

De är inte ensamma. I år tar Ica Maxi, med sitt specialsortiment, upp kampen om kundernas pengar genom att satsa på Black Week.

– Surfplattor, tv och gamingstolar är tre dragare men vi har även en hel del hushållsartiklar, säger Anna Carlsson på Ica Maxi Hälla i Västerås.

Det är inte bara enskilda aktörer som dukar upp till shoppingfest. I Örebro till exempel drar julhandeln i city igång på fredag genom att butikerna har frukostöppet.

På Väla utanför Helsingborg har man lyssnat på butikernas begäran och ”firar” Black Friday hela helgen.

– Vi sammanställer alla erbjudanden för att underlätta för kunderna. Vi kommer också att marknadsföra eventet under gemensamt namnt, berättar marknadschefen Ulrika Nordström.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...