Misslyckad Black Friday kan stjälpa hela november

Den här veckan rivstartar julhandeln när butikerna går all in på Black Friday. ”Den är extremt viktig, make it or break it så att säga”, säger Anton Nilsson, marknadschef på Webhallen.
Text: Daniel Norman

Tror på rekord

Förväntningarna inför årets Black Friday är stora och många tror på nya försäljningsrekord. En undersökning som shoppingplattformen Bonial.se genomfört bland sina användare visar att hela 76 procent är positivt inställda till Black Friday.

  • I genomsnitt planerar de att spendera 1 785 kronor på shopping under fredagen. De flesta har ingen plan för sina inköp. 25 procent tänker genomföra julklappsinköp. 26 procent är på jakt efter kläder och skor, 20 procent efter hemelektronik, 14 procent efter möbler och inredning, 13 procent efter leksaker och 12 procent efter saker till hemmet.
  • 40 procent av de som deltog i undersökningen planerar att göra sina inköp i ett köpcentrum, 32 procent i butiker och 28 procent online.

Black Friday är inte längre någon apart amerikansk företeelse som några svenska aktörer försöker härma. Fenomenet är här för att stanna och i handeln laddas det för shoppingfest på fredag. Dagen ses om extremt viktig.

– Inte för att vi är oroliga på något sätt men det är definitivt Black Friday som avgör ödet för november månad och till stor del även för hela Q4-resultatet, säger Anton Nilsson.

Webhallen har stora planer.

– Men vi återuppfinner inte hjulet här. Kärnan av det hela är bra priser på produkter i stora volymer helt enkelt, säger Anton Nilsson.

Även Jollyroom ser Black Friday som viktigt.

– Vi ser det som ett ypperligt tillfälle att visa upp vår nätbutik för nya kunder och sprida varumärket genom ett annorlunda och roligt koncept, säger marknadsansvarig Jessica Egman.

Qliro lockade 3,5 miljoner besökare till sina e-butiker förra året.

– Vi kommer även i år att ha unika erbjudanden och aktiviteter under hela dygnet, säger Erik Löfgren, kommunikationsansvarig.

Företaget samlar topperbjudanden från sina e-handlare på sajten Qlipify.com.

Black Friday är inte bara ett nätfenomen. Även inom den fysiska handeln slås det på stora trumman.

– Vi kommer att köra ett starkt erbjudande riktat till våra klubbmedlemmar, säger Erika Dalle, marknadschef på Cervera.

Elgiganten räknar med 1,3 miljoner kundbesök, i butik och online. Förra året blev anstormningen så stor vid midnatt, när rean drog igång, att sajten gick ned eller var svår att handla från.

– Vi har genomfört tester över hela året för att klara mer än dubbelt så mycket trafik mot vad vi hade som mest förra året, säger Niclas Eriksson i en kommentar.

För Media Markt blir fredagen startskottet på julförsäljningen.

– I år tar vi konceptet till ytterligare en nivå. Vi kommer att fira Black Friday hela veckan, säger kommunikationschef Anna Sjödin.

De är inte ensamma. I år tar Ica Maxi, med sitt specialsortiment, upp kampen om kundernas pengar genom att satsa på Black Week.

– Surfplattor, tv och gamingstolar är tre dragare men vi har även en hel del hushållsartiklar, säger Anna Carlsson på Ica Maxi Hälla i Västerås.

Det är inte bara enskilda aktörer som dukar upp till shoppingfest. I Örebro till exempel drar julhandeln i city igång på fredag genom att butikerna har frukostöppet.

På Väla utanför Helsingborg har man lyssnat på butikernas begäran och ”firar” Black Friday hela helgen.

– Vi sammanställer alla erbjudanden för att underlätta för kunderna. Vi kommer också att marknadsföra eventet under gemensamt namnt, berättar marknadschefen Ulrika Nordström.

När konjunkturen vänder: ”Företag med gamla affärsmodeller kommer att slås ut”

Den svenska konjunkturen är dopad. Men vad händer när den vänder? Jonas Arnberg, vd för HUI Research, talar ut om hur strukturförändringar och kommande konjunktursvängningar kommer att påverka handeln.
Podcast

Tre dagar kvar till de gamla mynten blir ogiltiga: ”Fortfarande mycket kvar”

Nu är det bara tre dagar kvar innan de gamla mynten blir ogiltiga att handla med. ”Det är fortfarande mycket gamla mynt ute och många konsumenter har för avsikt att handla för dem”, säger Bengt Nilervall på Svensk Handel.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nytt apoteksavtal klart – blev ingen begränsning av utlåning av personal

Svensk Handel och Sveriges Farmaceuter har kommit överens om ett nytt avtal för apoteksanställda. Utlåning av personal mellan apoteken har varit en stötesten.
Nyhet

Persbrandt nappade på erbjudandet – Hasse P kom in och köpte snus

Årets mest personliga erbjudande, en stock snus till halva priset för Mikael Persbrandt, fick till slut drömmen att gå i uppfyllelse för Gun ”Gunsan” Gustafsson på Hemköp i Köping. Stjärnan kom på besök – och köpte snus.
Nyhet

Svenskarnas hyllning: Ikea är överlägset bäst i hela detaljhandeln – fortfarande

Ingen hotar Ikeas topplacering – det är fortfarande Sveriges starkaste varumärke i handeln. Det visar årets utgåva av rapporten Handelns hetaste kedjor och butiker. ”Jätteroligt”, säger Jakob Holmström, pressansvarig för Ikeakoncernen i Sverige.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Apple anordnar sommarläger i sina butiker – vill främja kreativitet med kod

Glöm sol och bad. Apple vill att barnen ska ägna sommaren åt att koda. Nu bjuder jätten in till läger i tre av sina svenska butiker.
Nyhet

Handelsplatsen samlar styrkorna efter förvärvet: ”Allt blir Väla punkt slut”

Nu ska all handel vid Väla agera under gemensamt namn. ”Allt blir Väla punkt slut”, säger centrumchefen Niklas Blonér.
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela med mig av mina kunskaper”, säger han.
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem upp till 15 produkter. De betalar bara för dem de behåller.
Nyhet

The Body Shop kan bli brasilianskt – samtal förs om ett köp av kedjan

Brasilianska Natura Cosméticos vill köpa The Body Shop. De erbjuder en miljard euro för kedjan.
Nyhet

Efter satsningen i Göteborg – nu planerar Kicks att öppna fler flaggskepp

Kicks flaggskeppsbutik i gallerian Femman i Göteborg har fått ett bra mottagande. Nu vill kedjan öppna fler. ”Vi vill ha flagships i huvudstäderna och i de större städerna på de marknader där vi finns”, säger Sverigechefen.
Nyhet

Här storsatsar H&M med både heminredning och kläder: "Ovanligt˝

H&M storsatsar i Baronens köpcentrum i Kalmar. Kedjan öppnar en fullkonceptbutik där. ”Ovanligt utanför storstäderna”, säger fastighetsägaren.
Nyhet

Ikea sålde mat får 18 miljarder kronor under förra året: ”Expansiv fas”

Ikea är inte bara framgångsrikt när det gäller försäljning av möbler. Matförsäljningen växte med åtta procent förra året. ”Just nu är vi inne i en ny och väldigt expansiv fas”, säger vd:n för Ikea Food.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Zalando inleder samarbete med H&M:ägda Weekday: ”Oerhört starka i Norden”

Tyska nätjätten Zalando inleder ett samarbete med H&M-ägda Weekday. ”Det känns fantastiskt kul att få jobba med dem”, säger Zalandos nordiska presschef Sigrid Dalberg-Krajewski.
Nyhet