Mio-handlare vill inte vara showroom – hotar med att ta bort externa varumärken

Att kika i butik och sedan köpa online blir allt vanligare. Nu funderar Mio i Umeå på att plocka bort externa varumärken. ”Det är inte kul att vara showroom till nätbutikerna”, säger försäljningschefen.
Text: Daniel Norman

Hos Mio i Umeå är det vanligt att kunderna kommer in och provar, klämmer och känner på produkter för att sedan gå hem och beställa dem på nätet. 

– När man kontaktar kunder som kikat och fått hjälp i butik så händer det ibland att de redan handlat via nätet. Det är inte roligt när vi ska vara showroom till nätbutikerna. Det tar tid och energi av säljarna, säger Anita Kårebrand-Nilsson, försäljningschef för Mio i Umeå, till Svt Nyheter Västerbotten. 

Enkelheten i att jämföra priser på nätet kombinerat med att många e-handlare erbjuder fri frakt tror hon bidragit till utvecklingen. 

Nu funderar Mio på att plocka bort delar av sortimentet för att motverka beteendet. 

– Värsta fall kan vi ta bort det externa produkterna så de inte finns här och endast ha det egna varumärket, säger Anita Kårebrand-Nilsson. 

Annons:
Annons:
Loading...