Foto: Vilhelm Stokstad

Mia Brunell Livfors om Åhléns: ”Vi vänder på alla stenar”

Det är fortsatt motigt för Åhléns. I en intervju med Dagens Industri ger Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson-koncernen, sin syn på de röda siffror som förföljer varuhuskedjan.
Text: Michael Sandsjö

Axfood gjorde sitt bästa resultat förra året och nådde lönsamhetsmålet på fyra procent.

Samtidigt har Åhléns fortsatta problem.

– Det är det bolag som är olönsamt och det måste vi vända på. Vi har ett starkt team på plats med nya vd:n Gustaf Öhrn som tidigare var vd på Stadium. Vi lyfter på alla stenar för att definiera hur Åhléns ska se ut i framtiden. Men samtidigt som vi har lagt ned varuhus så har vi startat e-handel och öppnat nya varuhus i Mall of Scandinavia och Uppsala så det är ingen neddragning utan en omstöpning, säger Mia Brunell Livfors, till Dagens Industri.

På frågan om Axel Johnsons roll som handelskoncern menar Mia Brunell Livfors att man inte behöver vara det.

– Det är viktigt att vi tillför något till de bolag vi förvärvar, men det behöver inte vara handel. Det kan vara B2B, B2C, det kan vara handel och det kan vara tjänster. Vi har en stor frihet, säger Mia Brunell Livfors, till DI.

Maten, i dag mer av hälften av koncernens verksamhet, är ett kärnområde, men alla bolag ses som ”barn, så länge vi äger dem”, enligt Mia Brunell Livfors.

I dagsläget har Åhléns cirka 70 varuhus i landet. Åhléns har tidigare kommunicerat att man tänker stänga en handfull av dessa under 2017.

Annons:
Annons:
Loading...