Foto: Lasse Fredriksson

Mer lyx ska få Gina Tricot på banan

Gina Tricots sortiment kompletteras med lyxigare plagg till ett högre priser. ”Tidigare har vi sagt nej för att vi har känt att det blivit för dyrt för våra kunder”, säger vd Göran Bille.
Text: Daniel Norman

Gina Tricot har gjort en större kvalitetsöversyn av produktionen. Bland annat har antalet leverantörer blivit färre och man har tittat på sömnaden av plaggen.

– I det arbetet har vi tittat på kvalitetsbitar som förhöjer värdet på plagget ytterligare för våra kunder, säger Göran Bille till Market.

Det kan handla om dekorationer som kedjan tidigare valt att säga nej till för att man vill hålla priset lågt på slutprodukten. 

– Jag är övertygad om att våra kunder är beredda att betala ett högre pris om de upplever att plagget får ett högre värde, säger Göran Bille.

Redan i vår säljs sidenskjortor i butikerna, något som inte gjorts tidigare.

Gina Tricot har några tuffa år bakom sig. Det här är ett led i att öka försäljningen. Fler sortimentsförändringar är att vänta.

– Vi jobbar på ett nytt sätt vilket gör att det ska bli ännu mer spännande för våra kunder. Jag vill inte gå in på vad det innebär än, säger Göran Bille.

2013 gjorde Ginga Tricot en rejäl förlust, hur såg det ut 2014?
– 2014 har varit klart bättre än 2013. Vi är på god väg dit vi vill vara även om vi har en hel del jobb kvar att göra. Totalt sett såg det bättre ut, både omsättningsmässigt och resultatsmässigt.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...